ترمیم جای بخیه عمل بینی

ترمیم جای بخیه عمل بینی، یکی از دغدغه‌های بزرگ افرادی است که عمل بینی را انجام داده‌اند. عمل بینی جدا از انکه زیبایی وصف ناپذیری برای شما به ارمغان می‌آورد، دارای عارضه‌های بسیار خاصی است که یکی از آن‌ها باقی ماندن جای بخیه عمل بینی بر روی پوست است.
کسانی که درگیر این عوارض می‌شوند به دنبال راه‌هایی برای درمان و از بین بردن عوارض بعد از عمل بینی هستند. بنابراین باید اشاره شود که برای از بین بردن این جای بخیه، راهکارهای بسیار متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها یک تاثیر خاص دارد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی درمان جای بخیه عمل بینی بپردازیم.

بخیه‌های مختلف در عمل بینی

پیش از انکه به بررسی ترمیم جای بخیه عمل بینی بپردازیم، لازم است که در خصوص انواع بخیه عمل بینی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا شما بدانید در جراحی بینی شما از چه نوع بخیه‌ای استفاده شده است یا این که چه بخیه‌ای نیاز به ترمیم دارد. به صورت کلی نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که نوع بخیه می‌تواند در باقی ماندن جای بخیه عمل بینی بر روی پوست شما تاثیر بسزایی داشته باشد. در جراحی بینی معمولا از دو نوع بخیه استفاده می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ترمیم جای بخیه عمل بینی

بخیه‌های غیر قابل جذب

نخ‌هایی که در این نوع بخیه مورد استفاده قرار می‌گیرند به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی می‌شوند:
• نخ‌های طبیعی (مانند پنبه)
• نخ‌های مصنوعی (مانند نخ نایلون)
از نخ‌های غیر قابل جذب معمولا در موارد زیر استفاده می‌شود:
• برش‌های پره بینی
• برش‌های پوست وسط بینی و در کناره‌های بینی
این بخیه برای افرادی کاربرد دارد که می‌خواهند بینی آن‌ها باریک‌تر باشد و به نوعی پره‌های بینی جمع‌تر گردد. بنابراین اگر پزشک معالج شما در ایجاد این بخیه‌ها، دقت کافی نداشته باشد، به احتمال زیاد جای بخیه ماندگار خواهد شد و به همین ترتیب شما به ترمیم جای بخیه عمل بینی نیاز خواهید داشت. از جمله راهکارهایی که این بخیه بر روی پوست شما باقی نماند این است که شما به موقع برای کشیدن این بخیه‌ها به مطب پزشک مراجعه فرمایید. به خاطر داشته باشید که هر گونه تاخیر در کشیدن بخیه‌ها، احتمال ماندگاری جای بخیه عمل بینی را بیشتر خواهد کرد و بدین ترتیب به ترمیم جای بخیه عمل بینی نیاز خواهید داشت.

بخیه‌های قابل جذب

به صورت کلی نخ‌های بخیه غیر قابل جذب به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی خواهند شد:
• نخ طبیعی مانند نخ کلاژن
• نخ غیر طبیعی مانند ویکریل
بخیه‌های قابل جذب، برای تمامی بخش‌های بینی مورد استفاده قرار نمیگیرند و از آن‌ها معمولا در درون بینی استفاده می‌شود (به دلیل آنکه کشیدن بخیه‌های درون بینی سخت‌تر از بقیه قسمت‌هاست). ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا پزشکان از بخیه‌های قابل جذب برای دور بینی و بخش‌های بیرونی آن استفاده نمی‌کنند؟! برای پاسخ به این سوال می‌توان اذعان داشت که استفاده از بخیه قابل جذب برای بخش‌های بیرونی بینی، مانند پره‌ها، کناره‌ها و جلوی بینی احتمال باقی ماندن جای بخیه عمل بینی را افزایش می‌دهد. بنابراین پزشکان معمولا از این نوع بخیه‌ها برای درون بینی استفاده می‌کنند.

از بین بردن و ترمیم جای بخیه عمل بینی پس از جراحی

ممکن است برای شما عزیزان این سوال نیز به وجود بیاید که برای ترمیم جای بخیه عمل بینی باید چه کارهایی انجام دهیم؟ یا اینکه چگونه می‌توانیم جای بخیه عمل بینی را از بین ببریم؟ در ابتدا بهتر است که برای بررسی جای بخیه عمل بینی خود به پزشکان متخصص در این زمینه مراجعه کرده و برای از بین بردن آن با مشاوران و کارشناسان مشورت کنید. از جمله راهکارهای مختلفی که می‌توان برای ترمیم جای بخیه عمل بینی استفاده کرد به صورت زیر است:
• استفاده از لیزر برای ترمیم جای بخیه بینی
• استفاده از ماساژ بینی
• استفاده از کرم‌های ترمیم کننده و …
یکی از بهترین راهکارها برای ترمیم جای بخیه عمل بینی، ماساژ دادن جای بخیه است. این کار می‌تواند خون رسانی در ناحیه مذکور را افزایش داده و تاثیرات فوق العاده‌ای در از بین بردن اسکار یا جای بخیه عمل بینی داشته باشد. به صورت کلی باید بیان کرد که جای زخم در بدن ما، یک لایه محافظ به شمار می‌آید که بدن به طور طبیعی بر روی قسمت برش خورده ایجاد خواهد کرد. در قسمتی که زخم ایجاد شده است، کلاژن سازی به صورت طبیعی در بدن ما انجام می‌شود تا این زخم بهبود پیدا کند. تجمع کلاژن‌ها در قسمت برش خورده باعث می‌شود تا شاهد اسکار یا جای زخم باشیم. ماساژ دادن می‌تواند به مرور زمان باعث نرم شدن بافت اسکار گردد. از طرف دیگر ترمیم کننده ها نیز برای بهبود جای زخم یک گزینه مناسب هستند، زیرا می‌توانند به مرور زمان بافت و رد بخیه را به خوبی از بین ببرند و پوستی صاف را برای شما به ارمغان بیاورند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که امروزه از لیزر برای ترمیم جای زخم و بخیه نیز استفاده می‌شود! اگر جای زخم شما حاد یا بسیار عمیق باشد، ممکن است پزشکان متخصص استفاده از لیزر برای بهبود جای زخم و بخیه را به شما پیشنهاد دهند. در هر صورت برای ترمیم زخم و جای بخیه بهتر است با پزشکان در این خصوص مشورت نمایید.

بهترین روش برای از بین بردن جای بخیه عمل بینی

یکی از بهترین روش‌ها برای ترمیم جای بخیه عمل بینی، ماساژ دادن ناحیه زخم است. به صورت کلی نرم شدن اسکار زمینه را برای از بین رفتن جای بخیه به وجود می‌آورد. ماساژ دادن بینی می‌تواند مزیت‌های بی شماری را به همراه داشته باشد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
• ماساژ دادن اگر به درستی انجام شود می‌تواند از تجمع مایعاتی مثل خون در اطراف محل برش جلوگیری کند.
• ماساژ دادن بینی باعث می‌شود تا ورم و کبودی را نیز به مرور زمان از بین ببرد.
• ماساژ دادن روشی بسیار مفید و کاربردی برای رفع اثرات نامطلوب جراحی بینی به شمار می‌رود.

بهترین روش برای از بین بردن جای بخیه عمل بینی

بهترین پماد و کرم ترمیم کننده برای از بین بردن جای بخیه بینی

همان گونه که می‌دانید، امروزه کرم‌ها و پمادهای متفاوتی برای ترمیم جای بخیه عمل بینی ساخته شده اند که هر کدام از آن‌ها تاثیرات ویژه خاص خود را دارد. در واقع پمادهایی که برای درمان جای بخیه بعد از عمل بینی مورد استفاده قرار می‌گیرند حاوی ویتامین A، D یا زینک اکساید هستند. این نوع از پمادها می‌تواند در درمان بخیه و از بین رفتن جای آن تاثیر گذار باشد. گاهی اوقات اگر جای بخیه دچار عفونت و یا خشکی بیش از حد شد، استفاده از پماد تتراسایکلین هم مفید است. البته این نکته را باید به خاطر داشته باشید برای از بین بردن جای بخیه بعد از عمل بینی باید مطابق تجویز پزشک عمل کنید و مجاز به مصرف خودسرانه پمادها نخواهید بود.

مراقبت از بخیه‌ها بعد از عمل بینی

مراقبت از بخیه‌های بینی برای جلوگیری از باقی ماندن جای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که شما عزیزان باید آن را به خوبی رعایت فرمایید. در واقع باید اشاره داشت که مراقبت از محل بخیه پس از جراحی بینی، سبب می‌گردد که دوران نقاهت بیماری بسیار کوتاه تر شود. از طرف دیگر رضایت بیمار از نتیجه جراحی بیشتر شود. برای مراقبت از بخیه‌ها نکات بسیار مهمی وجود دارد که رد زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
• کنترل سرفه و عطسه و باز کردن کامل دهان به هنگام سرفه و عطسه (باز کردن دهان باعث می‌شود که فشار بسیار کمتری به بینی و بخیه‌ها وارد شود و بدین ترتیب احتمال پاره شدن بخیه کاهش بیابد)
• مرطوب ماندن جای بخیه بعد از عمل باعث می‌شود بخیه‌ها عفونت کنند و همین عوفنت می‌تواند مشکلاتی مانند باقی ماندن جای بخیه را منجر گردد. بنابراین بسیار مهم است که جای بخیه را همیشه خشک نگه دارید.
• استفاده از کمپرس سرد در درمان بخیه ها و جلوگیری از باقی ماندن آن‌ها بسیار مهم است.
• بعد از عمل بینی لازم است به مدت ۲ تا ۳ هفته فعالیت‌های فرد محدود شود و از ورزش‌های سنگین جلوگیری به عمل آید. به دلیل آنکه در این صورت محل بخیه متورم و دردناک خواهد شد
• کشیدن بخیه بینی باید در روز موعود انجام شود. دکتر جراحی بینی بعد از حدود ۱۰ روز بخیه‌های عمل بینی را می‌کشد. برای جلوگیری از باقی ماندن جای بخیه عمل بینی، باید در روز معین به مطب پزشک معالجه کرده تا ایشان بخیه‌های شما را بکشد.
• کسانی که عمل بینی انجام داده‌اند برای محافظت از زخم و بخیه لازم است از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید جلوگیری به عمل آورند. به دلیل آنکه نور خورشید روند بهبود زخم را بسیار طولانی تر خواهد کرد.
• برای بهتر شدن جای بخیه و همچنین پاره نشدن آن و خون ریزی نکردن جای بخیه، استفاده از سیگار و مشروبات الکلی و همچنین قلیان (هر نوع دخانیات) ممنوع است. اگر عادت به مصرف این موارد دارید، بهتر است آن را ترک کنید تا جای بخیه عمل بینی شما به خوبی از بین برود.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا در خصوص ترمیم جای بخیه عمل بینی، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شما نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران در این خصوص مشورت نمایید.

سوالات متداول در ارتباط با ترمیم جای بخیه عمل بینی

  1. چند روز بعد از عمل بینی باید بخیه را کشید؟
    معمولا 10 روز پس از جراحی باید این کار توسط دستیار پزشک یا خود پزشک انجام می‌گیرد.
  2. چه عواملی بر روی باقی ماندن جای بخیه عمل بینی تاثیر دارد؟
    حساسیت پوستی، بالا بودن سن پوست فرد، عفونت محل زخم و بخیه
  3. پمادهای ترمیم کننده جای بخیه بینی چه پمادهایی هستند؟
    پمادهای حاوی ویتامین‌های A، سیکاتریسیل، سیکا‌اکتیو، زینک اکساید

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 0 میانگین: 0
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.