برداشتن خال و زگیل

خال های پوستی مزاحمین زیبایی

داشتن پوستی صاف و بدون عارضه و برجستگی خواسته ی بسیاری از افراد است. وجود خال روی پوست امری نسبتا شایع و طبیعی است. بسیاری از ما در نقاط مختلف بدن خال هایی داشته و به وجود آنها روی پوستمان عادت کرده ایم. اما گاهی وجود یک خال بزرگ و یا تعداد زیاد آن ها به خصوص روی صورت ممکن است چندان برایمان خوشایند نبوده و آزارمان بدهد. خال ها از جمله مواردی هستند که می تواند زیبایی شما را بسیار تحت تاثیر قرار دهد. اینکه دقیقا چرا خال ها روی پوست ظاهر می شوند هنوز مشخص نیست . خال ها دارای انواع مختلفی هستند که به طور کلی به دو دسته ی خال های اکتسابی و خال های مادرزادی تقسیم می شوند. در ادامه به بررسی مهمترین خال های پوستی می پردازیم:

 

خال های گوشتی:

معمولا قهوه ای رنگ و برجسته هستند و می تواند زمینه ایجاد آن به صورت ارثی باشد. از طرفی بعضی از زنان در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی می توانند این گونه خال ها را روی پوست خود مشاهده کنند.

 

خال هاله دار:

این دسته دارای یک حاشیه ی سفید دور خال هستند و بیشتر در دوران نوجوانی روی پوست مشاهده می شوند. در صورت وجود در افراد مسن بایستی در مورد ایجاد خال با پزشک مشورت نمود.

خال دیسپلاستیک:

دارای حاشیه ای نامنظم بوده و درجاتی از التهاب و تغییر رنگ  میتواند در آن مشاهده شود. بایستی این خال ها زیر نظر گرفته شوند و به محض هر گونه تغییر بایستی برداشته شوند.

خال آبی:

این خال ها آبی رنگ بوده و گاهی اندکی برجسته می‌باشد و اغلب دارای قطر کمتر از یک سانت هستند. این دسته از زوائد پوستی اگر مشکل ساز باشند اغلب اوقات آنها را از روی پوست و به صورت عمقی حذف می کنند تا احتمال عود مجدد آن کاهش یابد.

بعضی از خال های پوستی بدخیم و خطرناک هستند و بایستی حتما تحت نظر بوده و توسط پزشک درمان شوند. کدام خال بدخیم و خطرناک است؟ اگر مایل هستید در این مورد بیشتر بدانید “اینجا”را کلیک کنید.

 

زگیل های پوستی

وجود زگیل روی پوست برای اکثر افراد نگران کننده است. این برآمدگی های کوچک که در نواحی مختلف بدن از جمله انگشتان دست و پا رشد می کنند دارای سطحی زبر بوده و می تواند در نتیجه تماس به فرد دیگری منتقل شود. گاهی مشکل از این فراتر رفته و این زگیل ها در نواحی مانند مخاط دهان و یا ناحیه ی تناسلی رشد می کنند که می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد شود. در واقع زگیل از طریق ویروس پاپیلوما (HPV) ایجاد می شود و دارای انواع متفاوتی است و بر روی نقاط مختلف بدن تاثیر گذار است.

 

چرا زگیل زده ام!؟

ویروس زگیل، بسیار شایع بوده و بیش از 100 نوع مختلف دارد. علت ایجاد زگیل ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که معمولا از طریق لمس و تماس مستقیم منتقل می شود. از طرفی استفاده از وسایل اشتراکی از دیگر عوامل انتقال ویروس زگیل (HPV) است. همچنین این ویروس می تواند از طریق زخم یا خراش وارد پوست شده و باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد شود. واکنش بدن افراد در مقابل زگیل متفاوت بوده و بسیاری از افراد ممکن است به آن مبتلا نشوند.

 حذف خال و زگیل از روی پوست

در کلینیک دلتا از راهکارهای مختلفی برای درمان خال و زگیل روی پوست استفاده می شود که بسته به اندازه، محل قرار گیری و نوع آن متفاوت است. پزشکان کلینیک دلتا با بررسی دقیق بهترین راهکار درمانی را با حداقل عوارض ممکن به شما پیشنهاد می کنند. در ادامه به برخی از مهمترین درمان ها اشاره می کنیم:

 

فریز کردن (کرایوتراپی)

یکی از ایمن ترین روش ها برای از بین بردن زگیل های پوستی فریز کردن زگیل یا همان کرایوتراپی است. کرایوتراپی درمان نسبتاً ارزانی بوده و از طرفی مطمئن و بدون عارضه است. در این روش نیتروژن مایع از طریق وسیله ی مخصوصی به نام کرایو اسپری به مدت چند ثانیه به موضع مورد نظر پاشیده شده و پس از چند روز زگیل سیاه شده و می افتد. در زگیل های عمقی و یا مسطح گاهی نیاز است این عمل چندین جلسه تکرار شده تا به طور کامل زگیل از سطح پوست برداشته و حذف شود. در ادامه می توانید با چگونگی این روش و حذف ضایعات پوستی بیشتر آشنا شوید:

لیزر فوتونا

با کمک لیزر فوتونا می توان خال های پوستی را بدون آسیب به پوست نواحی اطراف، از روی پوست حذف کرد. در این روش با کمک لیزر میتوان خال های سطحی پوست را تخریب و یا تراش داد. این روش بدون درد و خونریزی بوده و جراحت یا زخمی ایجاد نمی شود. از طرفی به دلیل دقت بالای لیزر، به طور معمول جای خال برداشته شده روی پوست باقی نمی ماند.

لیزر فوتونا چیست و چگونه عمل می کند؟ در “اینجا” می توانید بیشتر بدانید

 

جراحی یا برش

استفاده از روش جراحی یا برش معمولا برای خال های گوشتی یا سرطانی توصیه می شود. در این روش خال مورد نظر به صورت کامل از روی پوست برداشته شده و پوست نواحی اطراف به طور کامل پاکسازی می شود. این روش بدون درد و بیهوشی و با کمک بیحسی موضعی انجام می شود.

 

پلاسمای گرم

در این روش با کمک پلاسمای گرم خال ها از روی پوست برداشته و حذف می شوند. در کلینیک دلتا از دستگاه پلاسمای مدایون استفاده می شود که شدت و عمق نفوذ پلاسما قابل کنترل و اندازه گیری است. طی این روش زائده های گوشتی و یا مسطح بدون ایجاد عارضه و زخم از روی پوست حذف می شوند.

اگر مایل هستید در رابطه با پلاسمای گرم و چگونگی عملکرد آن بیشتر آشنا شوید ” اینجا” را کلیک کنید

 

پلاسمای سرد

این روش در واقع بعد از روش هایی نظیر پلاسمای گرم و … به کار رفته و باعث تسریع روند درمان و بهبودی هر چه سریعتر جای خال می شود. در ادامه می توانید با روند این درمان بیشتر آشنا شوید

 

درمان های ترکیبی

گاهی بنا به تشخیص پزشک ممکن است راهکارهای ترکیبی برای برداشتن خال یا زگیل پوستی مناسب باشد. برای مثال پس از حذف زگیل از روی پوست با کمک کرایو، استفاده از داروهای محتوای اسید سالیسیلیک را تجویز کند تا تاثیر آن بیشتر شود و زگیل از روی پوست سریعتر حذف شود.

در ادامه برخی از راهکارهای درمانی برداشت خال در کلینیک دلتا را مشاهده می کنید:

چه راهکار درمانی برای من مناسب است؟

در جلسه مشاوره رایگان پزشکان کلینیک دلتا با بررسی دقیق زگیل و یا خال تلاش می کنند مناسب ترین راهکار درمان با حداقل ترین عوارض ممکن را به شما پیشنهاد کنند.

در صورتی که مایل هستید یک جلسه مشاوره رایگان با پزشکان کلینیک داشته باشید و بهترین راهکار درمان را برای حذف خال و یا زگیل از روی پوستتان را بررسی کنید کافی است “اینجا” را کلیک و مشخصات خود را ثبت کنید و منتظر تماس ما باشید.

 

شاید این مطالب هم برای شما مفید باشند:

 

 

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 8 میانگین: 4.1
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.