سوالات مهم و متداول

آیا لیزر موهای زائد باعث ضخیم شدن موهای کرکی می شود ؟
تجربه برخی افراد از لیزر موهای زائد به آنها نشان داده است که لیزر می تواند باعث تیره و ضخیم شدن موهای کرکی شود. از این رو به دیگران توصیه می کنند دور لیزر موهای زائد را خط بکشند. این در حالی است که اگر شما تحت نظر یک پزشک متخصص پوست و آشنا با دستگاه لیزری که استفاده می کند، این کار را انجام دهید، دچار چنین مشکلی نخواهید شد.
به عبارت ساده تر، زمانی لیزر موهای زائد باعث ضخیم و تیره شدن موهای کرکی می شود که محدوده پوست برای انجام لیزر و طول موج مناسب برای تابش در نظر گرفته نشود و یا از دستگاههای قدیمی و غیر استاندارد استفاده شده باشد. در این صورت، گرمای غیرطبیعی ایجاد شده روی پوست بر موهای کرکی تاثیر می گذارد و آنها را تحریک به تیره و ضخیم تر شدن می کند.

آیا در تابستان نمی شود لیزر موهای زائد انجام داد؟ 
یکی از رایج ترین باورهای نادرست درباره لیزر موهای زائد این است که در تابستان نمی شود لیزر کرد. ریشه این باور هم از آنجا آمده که بسیاری از متخصصان توصیه می کنند برای پیشگیری از ایجاد لک پوستی ناشی از تماس با نور آفتاب، از انجام لیزر برای جوان سازی یا پاک سازی پوست در فصل تابستان (به دلیل نازک کردن پوست) خودداری کنید، اما لیزر موهای زائد، تاثیری در نازک شدن پوست ندارد. بنابراین ممنوعیتی هم برای انجام آن در هیچ فصلی از سال هم وجود نخواهد داشت.

لیزر موهای زائد دردناک است ؟ 
لیزر به دلیل وارد کردن نور با سرعت بالا به داخل بافت پوست برای سوزاندن ریشه موها، باعث ایجاد کمی درد و سوزش می شود، اما این درد، قابل تحمل و بسیار موقتی خواهد بود.
میزان نفوذ لیزر در پوست خیلی کم و شاید در حد چند میلی متر است، بنابراین اصلا به بافت های داخلی بدن نمی رسد که بخواهد مشکلی ایجاد کند.
برخی از افراد آستانه درد پایینی دارند و نمی توانند همین میزان اندک از درد را هم تحمل کنند.
به همین دلیل هم استفاده از اسپری یا پمادهای بی حس کننده، حدود 45 تا 60 دقیقه قبل از لیزر برای رفع درد ناشی از این کار بسیار موثر خواهد بود.

لیزر موهای زائد هیچ عارضه ای ندارد ؟
اینطور نیست. اگر فرد آفتاب گرفته باشد (برنزه کردن پوست)، ممکن است پوست در اثر تابش لیزر بسوزد و جای آن لک های سفیدی ایجاد شود. همچنین اگر بعد از لیزر مراقبت های لازم را رعایت نکنید، یا در صورت ایجاد زخم آن را دستکاری کنید و تاول ایجاد شود، ممکن است جای زخم، اسکار باقی بماند.
علاوه بر این اگر پزشکی که لیزر را انجام می دهد، تبحر کافی در این کار نداشته باشد و شرایط دستگاه را بر اساس رنگ پوست مراجع به درستی تنظیم نکند، ممکن است منجر به ایجاد زخم، لک و تاول در پوست شود.

لیزر موهای زائد روی اجزای داخلی بدن تاثیر بد می گذارد؟
خیر. لیزری که در ناحیه بیکینی یا زیر بغل انجام می شود، هیچ ارتباطی با اجزای داخلی بدن مثل تخمدان یا بافت سینه ندارد و هیچ آثار بدی نمی گذارد. این مسئله در جهان مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که میزان نفوذ لیزر در پوست خیلی کم و شاید در حد چند میلی متر است، بنابراین اصلا به بافت های داخلی بدن نمی رسد که بخواهد مشکلی ایجاد کند. انرژی لیزر به صورت گرما آزاد می شود و گرما در عمق بافت نفوذ نمی کند، بلکه فقط تا قسمت های سطحی از پوست نفوذ می کند.

همه می توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند؟
کسانی که باردار هستند، کسانی که بیماری های عصبی دارند و ممکن است نواحی لیزر شده را دستکاری کنند و یا کسانی که به خاطر شغل خود مجبورند ساعت های طولانی زیر نور آفتاب باشند، نباید لیزر موهای زائد را انجام دهند. همچنین کسانی که در محل مورد نظر برای لیزر، عفونت یا زخم دارند، باید بعد از بهبودی عفونت و زخم شان، از لیزر موهای زائد استفاده کنند.

آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟
لیزر موهای زائد باعث از بین بردن ۸۰ تا ۹۰ درصد موها می شود و اثرات آن بسیار طولانی مدت است . اما از لحاظ علمی از بین بردن دائمی موهای زائد تعریف خاص خود را دارد بطوریکه بعد از کامل کردن جلسات لیزر اگر تا 12 ماه موهای منطقه لیزر شده در نیاید، درمان دائمی محسوب میشود.
اگر شخصی بعد از اتمام جلسات لیزر، مجددا مواجه با رشد موهای زاید شود به علت های دیگر می باشد نه اینکه لیزر موثر نبوده است. گاهی اختلالات هورمونی باعث رشد موهای جدید می شود که آنرا هم می شود با لیزر میتوان برطرف کرد.
 
چه مدت و چند جلسه لیزر لازم است؟
تعداد جلسات درمانی برای هر فرد متفاوت است. معمولاً، مراجعانی که پوست روشن دارند به ۳ تا ۶ جلسه درمانی و مراجعان دارای پوست تیره‌تر به ۴ تا ۸ جلسه درمانی نیاز دارند.

فواصل جلسات درمانی چقدر است؟
فاصله جلسات با توجه به ناحیه ای از بدن که مورد درمان قرار می گیرد متغیر است. فاصله درمانی معمولا بین ۴-۶ هفته است این فاصله بستگی به نتیجه ی لیزر شما دارد  و گاهی میتوان تا ۳ ماه درمان را به تعویق انداخت.

آیا درد ناشی از لیزر طبیعی است؟
میزان درد در افراد مختلف، متفاوت است. این موضوع فقط وابسته به نوع پوست، ضخامت و تراکم‌ موهای ناحیه‌ی تحت درمان نیست، بلکه میزان تحمل درد متقاضیان نیز بسیار مهم است. درد لیزر بسیار به عملکرد سیستم خنک کننده بستگی دارد ( هر چه سیستم خنک کننده بهتر عمل کند درد لیزر کمتر است ). به طور کلی میتوان گفت درد آن درحد متوسط است و شدید نیست. میزان درد در افراد مختلف، با هم تفاوت دارد. افرادی که حساس به درد هستند میتوانند قبل از انجام لیزر از پماد بیحس کننده استفاده کنند.

آیا لیزر موهای زائد بدن، موهای زیر پوستی را از بین می‌برد؟
یکی از مشکلات شایع به خصوص در بانوان  زیرپوستی شدن مو (مو پیچ خورده و زیر پوست رشد می کند) است. با لیزر می‌توان این مو‌ها را نیز از بین برد. 

در فاصله جلسات درمانی لیزر موهای زائد بدن چگونه باید مو‌ها را کوتاه کرد؟
با توجه به لزوم حفظ شدن ریشه مو‌ها برای تاثیر لیزر موی زائد، حتما باید از روشی استفاده نمود که ریشه مو‌ها ( فولیکول ) سالم در محل خود حفظ شود. برای این منظور می‌توان از روشهایی مانند استفاده از کرمهای موبر، تراشیدن با تیغ، کوتاه کردن با قیچی و یا ماشین ریش تراشی استفاده کرد.

آیا لیزر روی موهای زیر پوستی و منافذ باز زیر بغل نیز اثر دارد؟
 خوشبختانه لیزر موهای زائد زیر بغل، علاوه بر از بین بردن موهای این ناحیه، مو‌ها زیر پوستی را نیز از بین می‌برد در ضمن منافذ باز پوستی زیر بغل را نیز اصلاح می‌کند و باعث می‌شود زیر بغل صاف‌تر از قبل باشد. این موضوع به خصوص در بانوان بسیار حائز اهمیت است.

قبل از لیزر چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

  • از 4 هفته قبل از شروع جلسات لیزر، از انجام اپیلاسیون یا استفاده از اپیلیدی خوداری نمایید. از چند هفته قبل منطقه ی مورد نظر را حتما با ژیلت شیو کنید.
  • ۲۴ ساعت قبل از درمان ناحیه درمان را با تیغ بتراشید.  
  •  از قرارگیری مستقیم در معرض نور خورشید اجتناب کنید. بهتر است یک ماه  قبل از درمان از برنزده کردن (سولاریوم ) اجتناب کنید.
  • در فواصل جلسات لیزر از سولاریوم یا آفتاب گرفتن خودداری شود.
  • جهت کم شدن احساس درد می توانید ، از کرم بی حس کننده  ( مثل زایلاپی ) استفاده کنید. یک ساعت پیش از لیزر کرم را به صورت یک لایه ضخیم روی پوست ناحیه بمالید و روی آن کیسه فریزی بکشید تا بهتر جذب شود.
  • هرگونه لوسیون، مواد آرایشی و خوشبوکننده‌ را از ناحیه تحت درمان پاک کنید.
  • اگر درمان لیزر روی صورت‌تان انجام شده است به مدت ۴۸ ساعت از مواد آرایشی استفاده نکنید. همچنین بهتر است تا ۴۸ ساعت از پمادهای موضعی یا داروهای ضدآکنه استفاده نکنید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ یا زبر در روزی که لیزر را انجام می دهید خوداری کنید. 


بعد از لیزر چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

  •  تا 48 ساعت پس از درمان با لیزر از حرارت دوری کنید. بنابراین از رفتن به سونا ,  اتاق بخار و یا دوش آب داغ پرهیز کنید. 
  • اگر در ناحیه ی مورد نظر احساس درد یا سوزش دارید، از کیسه یخ استفاده کنید. 
  • برای جلوگیری از قرمزی و حساسیت بلافاصله پس از لیزر از کرم ها و لوسیون های ترمیم کننده حتما استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان از مصرف ضد آفتاب غفلت نکنید. در صورت عدم استفاده از ضد آفتاب، درد و ناراحتی ناشی از آفتاب سوختگی در انتظار شما خواهد بود.
  • به مدت ۲ تا ۳ روز پس از لیزر از انجام فعالیت شدید ورزشی و ماساژ خودداری کنید.
  • حداقل تا یک ماه و نیم پس از انجام لیزر، به مدت طولانی در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید.


رنگ پوست هم معیار مهمی برای لیزردرمانی است؟

بله، از آنجایی که امکان سوختگی و آسیب های پوستی با لیزر موهای زائد در افرادی با پوست های تیره بیشتر است، توصیه می شود افرادی که سولاریوم کرده اند، حمام آفتاب گرفته اند یا پوست های بسیار تیره ای دارند، از لیزر کردن موهای زائد خود به شدت پرهیز یا در مورد این کار با پزشک متخصص پوست مشورت کنند. لیزر کردن موهای زائد در این افراد و توسط اپراتورهای غیرمتخصص، چیزی جز سوختگی های شدید پوستی را برای آنها به دنبال نخواهد داشت؛ سوختگی هایی که ممکن است لک های پوستی ناشی از آنها گاهی تا آخر عمر هم همراهشان بماند.

خواندن این مقاله را به همه افرادی که تصمیم به لیزر موهای زائد دارند توصیه می کنیم: کدام لیزر برای پوست شما مناسب تر است؟ 

آیا تمام افرادی که موهای زائد زیادی دارند، داوطلب مناسبی برای لیزر هستند؟
نه، موهای زائد، اضافی یا ناخواسته به 2 دلیل هورمونی یا غیرهورمونی ایجاد می شوند. اگر دلایل هورمونی باعث ایجاد موهای زائد شوند، هیچ نوع لیزری پاسخگو نیست و شما بدون درمان بیماری زمینه ای نمیتوانید از پس این موها بربیایید. اختلالات هورمونی یا ابتلا به تخمدان پلی کیستیک باعث می شود باعث رشد موهای ضخیم و تیره درنواحی از بدن خانم ها می شود که به طور طبیعی رویش مو وجود ندارد. از این رو، چنین افرادی باید ابتدا بیماری و سپس موهای زائد خود را درمان کنند.

یعنی افرادی که مشکلشان هورمونی است، نمی توانند لیزر کنند؟
چرا؛ ولی این بیماران باید همزمان با لیزر، درمان دارویی برای رفع بیماری هورمونی خود را هم انجام دهند. درمان دارویی از رشد موهای جدید پیشگیری می کند و لیزر هم همزمان، موهای ایجاد شده را از بین می برد. این در حالی است که لیزر بدون داور-درمانی برای این بیماران، فقط صرف هزینه اضافی و بی فایده است.

پرمویی های غیرهورمونی چطور؟
این پرمویی (هایپر تریکوز) معمولا پاسخ دهی مناسبی به لیزر دارد. هرچه پوست افراد مبتلا به پرمویی غیرهورمونی، روشن تر و موهای آنها تیره تر و با قطر بیشتری باشد، شانس رفع دائمی شان هم بیشتر خواهد بود.

چرا از لیزر موهای زائد جواب نمی گیرم؟ 
بسیاری از دستگاه ها بر پایه نور هستند و طول موج مشخصی ندارند و طیف گسترده ای از انواع طول موج را دارا می باشند بسیاری از مراکزها و کلینیک ها از سیستم های نوری برای لیزر موهای زائد استفاده میکنند. در حالیکه لیزر موهای زائد تنها ۳ طول موج مشخص دارد که هر کدام نامی مشخص دارد .مثل الکس یا الکساندرایت که طول موج ۷۵۵ نانومتر دارد. ۸۱۰ نانومتر دایود نامیده می شود و طول موج اندیاگ که ۱۰۶۴ نانومتر می باشد. لیزر موهای زائد به طور مشخص پس از تابش به سطح پوست فولیکول مو را مستقیماً هدف قرار داده و فولیکول را تخریب میکند. اما بسیاری از دستگاهها که برپایه نور می باشند ( مثل I P L ) قدرت نفوذ آنها کم است و حتی به فولیکول مو نیز نمی رسند. این دستگاه ها فقط فاز خواب موی شما را زیاد میکنند . چون فولیکول مو هنوز سالم است و تخریب نشده بعد از چندین ماه رشد موها به صورت اولیه باز میگردد به همین علت میباشد که افراد بعد از چندین ماه نتیجه عکس میگیرند.  
شما به عنوان متقاضی لیزر موهای زائد باید حتما در مورد دستگاه و کمپانی سازنده دستگاه تحقیق کنید، زیرا دستگاه های تولید کننده طول موج الکساندرایت(الکس) بسیارند و با قیمت های خیلی ارزان در بازار موجود میباشند. حتما به این موضوع توجه کنید که دستگاه محصول کدام کمپانی میباشد و با چه دقتی طول موج الکس را تولید میکند. در کلینیک جوانسازی و لیزر دلتا، بروزترین و بهترین دستگاه های موجود در دنیا با تائیدیه سازمان غذا و دارو آمریکا استفاده می شود. 

آیا لیزر موهای زائد می تواند منجر به  بیماری های پوستی شود ؟ 

بله ! در مراکزی که مسائل بهداشتی را به خوبی رعایت نمی کنند و کار لیزر را به صورت غیر حرفه ای انجام میدهند امکان انتقال بیماری های پوستی از شخصی به شخص دیگر می باشد. زیرا در فرایند لیزر درمانی چون سر دستگاه (هند پیس) با بدن شخص در تماس است بنابراین امکان انتقال بیماری ها وجود دارد.در مراکزی که به صورت حرفه ای و استاندارد لیزر درمانی را انجام میدهند، پس از پایان لیزر هر فرد باید سر دستگاه (هندپیس) تخت و … با محلول های ضدعفونی کننده ی قوی پاکسازی شود. که در این صورت امکان انتقال هیچ گونه بیماری وجود ندارد.

آیا دستگاه های  لیزر موهای زائد مورد تایید وزارت بهداشت و پزشکان می باشند؟  
دستگاه لیزر موهای زائدی که در کلینیک های معتبر استفاده می شود باید دارای تاییدیه وزارت بهداشت باشد. با انتخاب یک کلینیک معتبر و حرفه ای که تمام اصول استاندارد را رعایت می کنند می توانید به درمان لیزر موهای زائد خود با اطمینان کامل بپردازید.

به سالن های زیبایی و آرایشگاه ها که لیزر موهای زائد را با قیمت های پایین و ارزان تبلیغ می کنند، اعتماد نکنید. زیرا لیزر یک فرایند حرفه ای است و حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود.


منابع:
هفته نامه سلامت
مجله زندگی ایده آل 

 

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 4 میانگین: 4.8
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.