از بین بردن جای زخم و اسکارهای دوران کودکی

جای زخم و اسکار دوران کودکی، معضلی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما نگران نباشید! راهکارها و روش‌های بسیار متعددی برای از بین بردن جای زخم و اسکارهای دوران کودکی و درمان جای بخیه وجود دارد که می‌تواند بسیار موثر باشد و شما را از این معضل نجات دهد.
خراشیدگی‌های کوچک و بزرگ، جوش‌ها و آکنه‌های دوران نوجوانی و جوانی، آسیب‌های جدی مانند جای بخیه و جای زخم‌های عمیق یا آسیب‌هایی که بر پوست از طریق تصادف و مسائل سنگین‌تری مانند سوختگی به ما می‌رسد، قابل جبران و از بین بردن است. این مسائل می‌تواند پوستی نازیبا و ناسالم برای ما به جای بگذارد که آزار دهنده است. اما امروزه روش‌ها و راهکارهای درمانی متفاوتی برای از بین بردن این مسائل به وجود آمده است که با توجه به میزان جراحت پوست، پزشک به شما پیشنهاد خواهد داد. از بین بردن جای زخم و اسکارهای دوران کودکی دیگر رویا نیست و در این مطلب به بررسی راهکارها و روش‌های آن می‌پردازیم.

درمان جای زخم و اسکارهای قدیمی

ممکن است بسیاری از شما عزیزان نیز با جراحت‌ها و زخم‌های مختلفی مواجه شده باشید که جای آن‌ها بر روی پوست شما مانده باشد یا دیگر از درمان‌ها نا امید شده باشید. در ابتدا پیش از آنکه به از بین بردن جای زخم و اسکار دوران کودکی بپردازیم، باید در خصوص مراحل بستن زخم به هنگام آسیب دیدگی به شما مسائلی را توضیح دهیم. به صورت کلی زمانی که پوست با آسیب دیدگی (هر نوع آسیب دیدگی مثل کندن جوش‌ها و ….) مواجه می‌شود، پوست شما برای درمان خود از پروتئینی به نام کلاژن استفاده می‌کند تا بتواند زخم را ترمیم نماید. این روند بهبودی برای هر نوع آسیب دیدگی پوست انجام می‌شود و بدن شما از کلاژن استفاده می‌کند، بنابراین این پروتئین یکی از مهم‌ترین مواد برای درمان جای زخم و اسکار به شمار می‌آید. پوست شما خاصیت خود درمانی دارد و پس از آسیب سعی می‌کند تا بافت و زخم را درمان کند، اما در بسیاری از موارد جای زخم بر روی بدن می‌ماند و پوست دیگر قادر به درمان جای زخم نخواهد بود و معمولا اسکار باقی مانده از آن تا آخر عمر با افراد همراه است.

از بین بردن جای زخم و اسکارهای دوران کودکی
اگر زخم شما بسیار قدیمی باشد، درمان آن دشوار است و باید از روش‌های متعددی مانند لیزر و … استفاده کنید. در درمان جای زخم‌های قدیمی و یا جای زخم‌ و اسکارهای دوران کودکی باید صبور باشید و به توصیه‌ها و پیشنهادات پزشک معالج خود گوش فرا دهید. اما اگر جای زخم جدید باشد، معمولا پزشکان متخصص پوست در ابتدا از داروها و درمان‌های بدون تهاجم مانند استفاده از کرم‌های ترمیم کننده و … را پیشنهاد می‌دهند. در کل برای درمان جای زخم و اسکارهای خود بهتر است به کلینیک‌های زیبایی و متخصصان پوست مراجعه کرده و از روش‌های خود درمانی استفاده نکنید! زیرا معمولا نتیجه‌ای دلخواه نخواهید گرفت و وقت خود را هدر می‌دهید.

انواع جای زخم و اسکار

زمانی که به کلینیک‌‎های زیبایی و درمانی برای از بین بردن جای زخم و اسکارهای دوران کودکی خود مراجعه می‌کنید، در ابتدا پزشک جای اسکار شما را بررسی می‌کند تا بتواند نوع آن را تشخیص دهد و بهترین روش درمانی برای شما تجویز نماید. به صورت کلی جای زخم و اسکار در اثر جراحات، جراحی یا بیماری‌های پوستی به وجود می‌آید. بعضی از انواع اسکارها سریع‌تر از بقیه بهبود می‌یابند و اما برخی دیگر ممکن است به سادگی از بین نروند و برای از بین بردن آن‌ها به زمان نیاز باشد. معمولا انواع اسکارهایی که در افراد ایجاد می‌شود، به صورت زیر است:
• ایجاد اسکار و آسیب‌های پوستی بر اثر جراحاتی مانند آکنه و کورک، جراحی و سوختگی.
• ایجاد اسکار بر اثر نوع پوست شخص و عوامل وراثتی آن. در واقع این امکان وجود دارد که برخی از اسکارها در خانواده‌ها شایع باشد و همچنین ضخامت، رنگ و بافت پوست یک فرد ممکن است در میزان اسکار پس از زخم تأثیر بگذارد.
• محل آسیب‌دیدگی پوست ممکن است در بعضی از نقاط بدن ضخیم‌تر یا سفت باشد که می‌تواند در نوع اسکار و نحوه درمان نیز اثر گذار باشد.
بنابراین پزشک شما پس از بررسی موارد ذکر شده در بالا، در ابتدا نوع اسکار و میزان جراحت را تشخیص می‌دهد و بهترین راهکار درمانی را به شما توصیه می‌کند. شما نیز برای از بین بردن جای زخم و اسکارهای دوران کودکی بهتر است که به کلینیک‌های زیبایی معتبر در این زمینه مراجعه فرمایید تا بتوانید با خیالی آسوده به درمان بپردازید و از نتایج درمان خود شگفت زده شوید.

روش‌های از بین بردن جای زخم و اسکارهای دوران کودکی

امروزه روش‌های بسیار متعددی برای از بین بردن جای زخم و اسکارهای دوران کودکی به وجود آمده است که می‌تواند در روند درمان پوست شما تاثیرات فوق‌العاده‌ای داشته باشد. برخی از اوقات ممکن است پزشک معالج از چندین روش متعدد برای درمان استفاده کند و برخی دیگر ممکن است به یک یا دو روش بسنده نماید. در کل این موضوع به تشخیص پزشک متخصص بستگی خواهد داشت. از جمله راهکارهای درمانی برای از بین بردن جای زخم و اسکارهای قدیمی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

درمان جای اسکارهای قدیمی با سابسیژن

اگر جای زخم و اسکارهای دوران کودکی شما فرو رفته و یا به اصطلاح چاله شده باشد، استفاده از روش سابسیژن برای شما بسیار مناسب و کاربردی خواهد بود. این روش فرو رفتگی ناحیه مورد جراحت را ترمیم کرده و آن را هم سطح جاهای دیگر پوست شما خواهد کردو روش سابسیژن کاملا بدون درد و عوارض است (عوارض آن بسیار خفیف است) و تاثیرات بسیار مناسبی برای درمان اسکارهای فرو رفته دارد.

درمان جای اسکارهای قدیمی با سابسیژن

استفاده از روش پیلینگ شیمیایی

یکی دیگر از روش‌های بسیار عالی برای از بین بردن جای زخم و اسکارهای دوران کودکی، روش پیلینگ شیمیایی و یا لایه برداری شیمیایی است. این روش با استفاده از یک نوع اسید مخصوص انجام می‌شود که خاصیت لایه برداری دارد و می‌تواند لایه رویی پوست را کاملاً برداشته و باعث بهبود اسکارهای عمیق شود. از جمله نکات بسیار مهمی که در خصوص روش پیلینگ شیمیایی باید بدانید، به صورت زیر است:
• برخی از مواد پیلینگ شیمیایی بسیار ملایم و سبک هستند که می‌توان در خانه از آنها استفاده کرد
• پزشکان و متخصصان زیبایی، اگر جای اسکار یا زخمتان عمیق و کهنه باشد، موادی برای شما تجویز می‌کنند که قوی‌تر بوده و نتایج چشمگیرتری دارند.
• مواد مخصوص پیلینگ شیمیایی، انواع مختلفی دارند، بنابراین بهتر است جهت انتخاب مناسب‌ترین ماده برای پوستتان، با پزشک متخصص در این خصوص مشورت نمایید.

درمان جای زخم و اسکار کهنه با استفاده از لیزر

امروزه لیزر در علم پزشکی کاربردهای بسیاری دارد و یکی از کاربردهای مهم و اساسی آن، از بین بردن جای زخم و اسکارهای دوران کودکی است. استفاده از لیزر درمانی برای از بین بردن زخم، بسیار شبیه پیلینگ یا لایه برداری شیمیایی است به صورتی که در این روش نیز پوست سطحی برداشته می‌شود تا پوست جدید بر روی آن تشکیل گردد. از جمله نکات بسیار مهمی که در خصوص لیزر باید بدانید، به شرح زیر است:
• این درمان به صورت معمول دوران نقاهت بسیار کوتاه‌تری نسبت به سایر روش‌های بازسازی و درمان سطح پوست دارد.
• در این روش بازسازی و ترمیم پوست در محل اسکار تحریک می شود و یکی از بهترین روش‌های درمان اسکار آکنه است.

عمل‌های جراحی زیبایی برای از بین بردن زخم‌های قدیمی

این روش یک روش کاملا تهاجمی است و به نوعی جراحی پلاستیک محسوب می‍‌شود. استفاده از روش‌های جراحی معمولا در زمانی کاربرد خواهد داشت که جای اسکار و زخم شما بسیار کهنه باشد. اگر جراحی شما سبک باشد، در همان کلینیک‌های زیبایی انجام خواهد شد و نیازی به بستری در بیمارستان نخواهد بود. اما برای عمل‌های جراحی سنگین مانند عمل‌های جراحی پوست‌های سوخته، به بستری شدن در بیمارستان نیز نیاز خواهد بود. از جمله نکات بسیار مهم در این خصوص به شرح زیر است:
• یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن جای زخم و اسکارهای کهنه جراحی است.
• روش‌های اصلاح جراحی می‌توانند بهبودی در ظاهر پوست ایجاد کنند اما آثاری در پوست به جای می‌گذارند که از حالت اولیه قطعاً خیلی بهتر خواهد بود
• نکته مهم این است که رنگ اسکار با استفاده از جراحی تغییر نمی‌کند اما با گذشت زمان کمرنگ‌تر از قبل می‌شود؛ در بسیاری از موارد اختلاف رنگ آن باقی خواهد ماند.
• برای خانم‌ها پس از درمان، تنها می‌توان با استفاده از مواد آرایشی به طور موقت آنها را محو کرد.

میکرونیدلینگ برای از بین بردن جای زخم و اسکارهای دوران کودکی

یکی دیگر از روش‌های بسیار رایج برای درمان جای زخم‌های بسیار قدیمی، میکرونیدلینگ می‌باشد. با استفاده از این روش کلاژن پوستی شما فعال شده و به رفع اسکار باقی مانده از اکنه کمک شایانی خواهد کرد. به صورت کلی در میکرونیدلینگ از یک غلتک سوزن دار کوچک و دستی یا قلم‌های دستی برای درمان اسکار آکنه استفاده می‌شود. از جمله نکات مهم در این خصوص به شرح زیر است:
• میکرونیدلینگ در کاهش عمق اسکار آکنه کمک‌کننده است
• اثرات انجام میکرونیدلینگ و تاثیرات آن در از بین بردن اسکار، بعد از 9 ماه به کارگیری این روش ظاهر می‌شوند.
• میکرونیدلینگ برای درمان اسکار آکنه در افرادی با تناژ پوستی مختلف به کار می رود.
• میکرونیدلینگ در درمان اسکار آکنه فرو رفته کاربرد دارد.

میکرونیدلینگ برای از بین بردن جای زخم و اسکارهای دوران کودکی

استفاده از ورق سیلیکون ژل

این روش نیز یک روش بدون تهاجم برای از بین بردن جای زخم‌ها و اسکارهای دوران کودکی است. شایان ذکر می‌باشد که ورق‌های ژله‌ای سیلیکونی می‌توانند به صاف شدن اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئیدی کمک بسیار زیادی نمایند. این ورق‌ها بر روی جای زخم به اندازه 24 ساعت نگه داشته می‌شود.

تزریق کلاژن برای از بین بردن جای زخم کهنه

از جمله روش‌هایی که بسیاری از پزشکان برای درمان جای زخم کهنه استفاده می‌کنند، تزریق کلاژن است. این روش برای زخم‌های فرو رفته کاربرد دارد زیرا باعث برجسته سازی این ناخیه خواهد شد. از جمله نکات مهمی که در این خصوص باید بدانید، به شرح زیر است:
• کلاژن یک پروتئین حیوانی طبیعی است.
• قبل از استفاده از کلاژن، شما باید یک تست آلرژی انجام دهید تا اطمینان حاصل شود به ماده تزریقی حساسیتی نداشته باشید.
• نتایج حاصل از تزریق کلاژن فوری است، اما دائمی نیست.
• بدن به‌آرامی کلاژن را جذب می‌نماید، بنابراین برای پر کردن زخم باید تزریق مجدد صورت بپذیرد.

تزریق چربی و درمان جای زخم و اسکار دوران کودکی

تزریق چربی یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای درمان جای زخم کهنه است. در این روش چربی از نواحی مختلف بدن برداشت می‌شود به زخم مورد نظر تزریق خواهد شد. این کار باعث می‌شود جای زخم فرورفته پر شده و سطح پوست هموارتر گردد. چربی معمولاً از قسمت بالایی ران از طریق لیپوساکشن استخراج می‌شود. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که این امکان وجود دارد که پس از بین بردن جای زخم، این ناحیه کمی دردناک شود.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا به بررسی از بین بردن جای زخم و اسکارهای دوران کودکی بپردازیم. شما نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران در این خصوص مشورت نمایید.

سوالات متداول

  1. آیا کرم‌های لایه بردار برای از بین بردن جای جوش مناسب است؟
    بله! البته با نظر پزشک! این مواد برای کمک به از بین بردن لایه های خارجی پوست مرده و ایجاد ظاهر صاف تر طراحی شده اند.
  2. اسکار آتروفیک چیست؟
    اسکار آتروفیک به صورت گودال یا فرورفتگی در پوست ظاهر می شود. در نتیجه آسیب به کلاژن پوست وارد خواهد شد و معمولاً با بیماری هایی مانند آبله مرغان و آکنه ایجاد می شود.
  3. اسکار کلوئیدی چیست؟
    اسکار کلوئیدی معمولاً بسیار بزرگتر از خود زخم است. برجسته ، به رنگ تیره است و پس از بهبودی زخم می تواند به رشد خود ادامه دهد.

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 0 میانگین: 0
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.