درمان زائده گوشتی: از علت ایجاد آن تا درمان

درمان زائده گوشتی

زائده گوشتی یک ضایعه ی بدون درد، نرم و کوچک و اغلب به رنگ پوست می باشد که در بیشتر افراد به شکل ساقه ای و بصورت آویزان از پوست دیده می شود. زائده گوشتی بصورت درصد بسیار بالایی در بین افراد جامعه وجود دارد به گونه ای که تقریبا 50 درصد مردم آن را در طول دوران زندگی خود تجربه می کنند. بروز این عارضه در بین زنان و مردان دیده می شود و تاکنون دلایل ایجاد زائده گوشتی مشخص نشده است هر چند که برخی متخصصان پوست علت را سایش پوست روی پوست عنوان کرده اند. اما طبق تحقیقات و مشاهدات انجام شده، افزایش سن احتمال بروز زائده های گوشتی را نیز افزایش می دهد. همچنین بارداری یا اضافه وزن و یا دیابت می توانند احتمال ایجاد زائده گوشتی را افزایش دهند.

آیا زائده های گوشتی برای سلامتی خطرناک هستند؟

زائده های گوشتی اکثرا خوش خیم بوده و بعد از مدتی خود به خود کنده می شوند و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. بیشترین سنی که درگیر زائده های گوشتی می شوند معمولا در سنین میانسالی تا 60 سالگی بوده اند. هر چند ممکن است در کودکان بخصوص در بخش های زیر بازوها و اطراف گردن نیز دیده شوند.
توجه داشته باشید که زائده گوشتی ممکن است در هر جای بدن ایجاد شود اما بیشتر در قسمت هایی که پوست روی پوست ساییده می شود مشاهده می شوند.

کدام بخش های بدن بیشتر درگیر زائده های گوشتی می شوند؟

• ران و کشاله ی ران
• زیربغل
• پلک ها
• گردن
• زیر پستان و نواحی سینه ای
• نواحی تناسلی
نکته : چنانچه زائده های گوشتی با لباس یا زیورآلات شما برخورد داشته باشند می توانند بیشتر تحریک شده و یا حتی اذیت کننده باشند.
تغییرات هورمون ها همانند زمان بارداری می تواند باعث ایجاد و یا افزایش زائده های گوشتی شود.

کدام بخش های بدن بیشتر درگیر زائده های گوشتی می شوند؟

زائده های گوشتی چه مشکلاتی ایجاد می کنند؟

در برخی مواقع ممکن است نیاز باشد زائده های گوشتی از روی پوست برداشته شوند چون با علائمی همچون تحریک و قرمز شدن پوست همراه بوده و در نهایت باعث خونریزی، سیاه شدن پوست و نکروز می شوند.

درمان های زائده گوشتی کدامند؟

  • برداشتن زائده گوشتی با لیزر
  • درمان زائده گوشتی با پلاسما جت
  • بریدن زائده گوشتی با تیغ با بیحسی یا بدون بیحسی
  • منجمد کردن منگوله گوشتی با نیتروژن مایع
  • سوزاندن زائده گوشتی با درفش الکتریکی یا دستگاه الکترودسیکیشن

درمان های زائده گوشتی کدامند؟

در روش درمان زائده گوشتی بوسیله لیزر، نه تنها پوست بعد از لیزر صاف و بدون لک خواهد شد بلکه لیزر باعث افزایش کلاژن سازی لایه های سطحی و عمقی پوست نیز می شود. همچنین درمان با این روش برگشت ندارد و منگوله های پوستی بعد از برداشته شدن دیگر رشد نخواهند کرد. این روش هیچگونه ضرری به دنبال ندارد و در کمتر از 15 دقیقه انجام می شود.
در روش درمان و برداشتن زائده گوشتی با پلاسما جت از یک قلم مخصوص الکتریکی استفاده می شود که می تواند در چند ثانیه و بدون درد یک منگوله پوستی را بطور کامل بردارد. قبل از شروع پروسه درمان، موضع مورد نظر باید با بی حس کننده پوست کاملا بی حس شود سپس با چندین شات پلاسما جت و در حداکثر 20 دقیقه زائده گوشتی از بین می رود. این روش درمانی نیز هیچ گونه آسیبی به پوست نمی رساند و نتایج درمان بلافاصله قابل رویت هستند. پوست بعد از انجام این روش درمانی برای تقریبا 5 روز به صورت جزئی پوسته ریزی خواهد داشت.

زائده های کوچک گوشتی را می توان در خانه و بدون داروی بیحسی از پوست جدا کرد اما برای برداشتن منگوله های پوستی بزرگتر بهتر است از داروی بیحسی موضعی مثل لیدوکائین استفاده کرد.
از دیگر روش های برداشتن زائده های گوشتی در خانه می توان با نخ معمولی یا نخ دندان و از بیخ ساقه ی منگوله گوشتی را برای چند روز ببندید تا از پوست جدا شود.
بهترین روش برای برداشتن زائده های گوشتی، بریدن با تیغ است که نتایج دائمی دارد هر چند همراه با کمی خونریزی است. برخلاف تصور برخی افراد بریدن منگوله های پوستی با تیغ باعث ازدیاد آنها نخواهد شد.
در روش منجمد کردن و سوزاندن زائده های گوشتی ممکن است عوارضی همچون تغییر رنگ پوست ایجاد شود و یا نیاز به تمدید درمان وجود داشته باشد در غیر اینصورت احتمال ازدیاد این عارضه برای برخی از افراد وجود دارد و یا حتی ممکن است هیچ درمانی موفق به حذف کامل زائده های گوشتی از روی پوست نشود.
در برخی موارد نیز ممکن است افردا بیشتر درگیر این مشکل شوند که تنها راهکار، انجام درمان های دوره ای و در طول سال می باشد.

بهترین کرم ها جهت درمان زائده گوشتی کدامند ؟

متاسفانه تاکنون هیچ گونه کرم و یا داروی قطعی جهت از بین بردن کامل منگوله های پوستی وجود نداشته است و تنها روش های فیزیکی ذکر شده در این مطلب می توانند باعث برداشته شدن زائده های گوشتی از روی سطح پوست شوند.
استفاده از روش های خوددرمانی تایید نشده و به اثبات نرسیده همچون کرم های رفع کننده زگیل، لاک و برق ناخن، خمیر دندان، کرم موبر، درماسیل به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.
توجه : استفاده از کرم های تایید نشده در اکثر موارد باعث بروز حساسیت های پوستی و حتی تشدید زائده های گوشتی می شوند.

بهترین کرم ها جهت درمان زائده گوشتی کدامند ؟

آیا زائده های گوشتی نیاز به نمونه برداری و آزمایش دارند؟

به طور معمول و چنانچه منگوله های پوستی در اندازه های کوچک باشد نیازی به انجام نمونه برداری با ارسال قسمتی از بافت و یا آزمایش میکروسکوپی یا بیوپسی ندارند اما در زائده های گوشتی بزرگ که نرمال و عادی نیستند ممکن است نمونه ای از بافت به آزمایشگاه یا متخصص پاتولوژیست ارسال شود که با آزمایش میکروسکوپی می توان به اطمینان رسید که واقعا زائده گوشتی می باشد و خطری نخواهد داشت.

نتیجه گیری:

همانطور که گفته شد زائده های گوشتی یا منگوله پوستی هیچ گونه ضرری برای سلامتی ندارند اما چنانچه از نظر زیبایی ظاهری برای فرد مشکل ایجاد می کنند و یا باعث ناراحتی فیزیکی همراه با درد می شوند، می توان از طریق درمان های موجود آنها را از روی پوست برداشت.

سوالات متداول

  1.  کدام نمونه از زائده های گوشتی با درمان های خانگی بهبود نمی یابند؟
    منگوله پوستی اطراف چشم، زائده گوشتی اطراف اندام تناسلی، زائده گوشتی نسبتا بزرگ.
  2.  بهترین کرم درمان زائده گوشتی چیست؟
    هیچ دارو و کرم تایید شده ای جهت درمان قطعی و یا از بین بردن منگوله های پوستی وجود ندارد و استفاده از محصولات موجود ممکن است باعث ایجاد انواع مشکلات پوستی برای فرد شوند.
  3.  آیا جای زخم بعد از برداشتن زائده گوشتی از بین می رود؟
    اسکار بعد از هر جراحی وجود دارد اما اغلب زخم ها بعد از یکسال کم رنگ تر می شوند و نباید نگران بود.
این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 4 میانگین: 3.8
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.