کدام خال خطرناک است؟

خیلی از افراد به خالها و ضایعات پوستی بدن خود دقت میکنند!  حتما شما هم این کار را انجام داده اید و گاهی اوقات متوجه شده اید یک خال جدید ظاهر شده است که تا کنون آن را ندیده اید. در این مواقع بسته به ظاهر و شکل این خال تازه، ممکن است از کنار آن با بی تفاوتی گذر کنیم. یا اینکه با کمی ترس و کنجکاوی به دنبال منشا آن بگردیم. اما باید گفت بیشتر خالها خوش خیم هستند و تنها درصد بسیار کمی از خالها هستند که باید بررسی دقیق تری شوند و ممکن است برای ما خطرناک باشند.

خال های متعدد بدن

اگر یکی از شرایط زیر را دارید بهتر است بیش از سایرین به خالهای خود دقت کنید:

  • اگر بیش از پنجاه خال عادی یا بیش از 5 خال غیر معمولی در بدن خود دارید.
  • اگر روزانه ساعات زیادی زیر نور آفتاب قرار میگیرید و یا عادت به برنزه کردن بدن خود با دستگاههای سولاریوم یا زیر نور آفتاب دارید.
  • اگر  سابقه ملانوما (سرطان پوست) در خویشاوندان شما وجود دارد.
  • اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید.
  • اگر پوست روشن و موهای بلوند یا قرمز دارید ( گرچه افراد با پوست تیره هم میتوانند در معرض خطر باشند ولی افرادی با پوست و موی روشن مستعدتر هستند)
  • اگر هرگونه تغییر غیر عادی در اندازه و رنگ و تعداد خالهای شما به وجود آمده است ( نیازمند مراجعه به پزشک).

خال های خطرناک چه شکلی هستند؟

یکی از بهترین راههای تشخیص خالهای سرطانی و بدخیم از خالهای معمولی شکل و ظاهر این خالهاست. بیشتر خالهای بدخیم ظاهر و رنگ و حاشیه های غیر عادی دارند و حتی الگوی رشد آنها نیز با خالهای معمولی متفاوت است. ممکن است یک خال و ضایعه پوستی با شکل مشکوک پس از نمونه برداری آزمایشگاهی خوش خیم تشخیص داده شود. اما اگر ما به عنوان افراد عادی و غیر متخصص بخواهیم خالهای خود را در منزل معاینه اولیه کنیم باید بدانیم ظاهر یک خال بدخیم چگونه است.

ضمنا یادتان باشد اگر خالی پوسته ریزی و خونریزی داشت حتما به پزشک مراجعه کنید.

شکل خال های سرطانی ملانوما

رنگ خال های بدخیم:

خالهای معمولی اغلب تک رنگ بوده و رنگی یکنواخت و بدون سایه روشن دارند. اما یکی از مشخصات اصلی خالهای بدخیم چند رنگ بودن آنهاست. سایه‌های سیاه، قهوه‌ای و قهوه‌ای مایل به زرد ، مناطق سفید، خاکستری، قرمز یا آبی نیز در خالهای بدخیم دیده می‌شود.

شکل بالا خالهای بدخیم را به تصویر می کشد. همان طور که می بینید طیفی از رنگهای قهوه ایی روشن تا قهوه ایی تیره در ظاهر این خال نمایان است.

لبه ها و حاشیه خال های بدخیم :

بر خلاف خالهای معمولی که معمولا حاشیه گرد و مدور دارند، خالهای بدخیم دارای حاشیه نامنظم و پراکنده هستند. مرز خالهای معمولی صاف است ولی مرز و حاشیه خالهای بدخیم ممکن است زاویه دار و لبه دار باشد.

ضمنا خالهای بدخیم اکثرا نا متقارن هستند یعنی اگر آنها را از وسط دو نیمه کنیم دو طرف مثل هم نیستند. در حالی که خالهای معمولی شبیه دایره و کُره هستند و با نصف کردن آنها دو شکل یکسان خواهیم داشت.

اندازه خالهای بدخیم :

خالهای بدخیم اغلب بیش از 6 میلیمتر هستند. به هر حال اگر ضایعه پوستی مشکوکی در سایز کوچک تر نیز مشاهده کردید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

درمان خالهای سرطانی یا ملانوما چگونه است؟

گاهی اوقات اگر سلولهای خال سرطانی به صورت محدود رشد کرده باشند و در فازهای اولیه تشخیص داده شوند، حین نمونه برداری یا بیوپسی از خال  توسط جراحی موضعی بیمار درمان می شود.

بیوپسی و نمونه برداری از خال مشکوک به سرطان ملانوما

اما اگر ملانوما ( سرطان پوستی که با خال ظاهر شده است) ، به سایر قسمت های پوست و حتی سایر اندامهای بدن نیز رسوخ کرده باشد آن گاه با توجه به میزان پیشرفت بیماری، درمان های مختلفی توسط پزشکان معالج بیمار در نظر گرفته می شود. از جمله این درمان ها می توان به جراحی غدد لنفاوی آسیب دیده، شیمی درمانی، پرتو درمانی ، بیولوژی درمانی ( تقویت سیستم ایمنی بدن)  و درمان های هدفمند دارویی اشاره کرد.

خال های غیر معمولی ولی خوش خیم چه شکلی هستند؟

هر خالی که ظاهر و اندازه غیر عادی داشته باشد الزاما بدخیم نیست. یک خال غیرمعمولی ولی خوش خیم معمولا بیش از قطر یک مداد است ، ممکن است چند رنگ باشد و یا ظاهر برجسته ایی داشته باشد. گاهی اوقات تشخیص بدخیمی و خوش خیمی یک خال از ظاهر آن ممکن نیست. نیازمند تکمیل نمونه برداری و آزمایشات جانبی است.

بهترین راه برای رفع شک در این مورد معاینه حضوری و مشورت گرفتن از یک پزشک متخصص پوست و مو است.  در هر صورت افرادی که چندین خال غیرمعمولی ولی خوش خیم در بدن خود دارند باید بیش از سایرین به تغییر خالهای خود دقت کنند.

یک خال گوشتی خوش خیم

آیا برداشتن خال معمولی خطرناک است و عوارضی دارد؟

خیر برداشتن خال به نوبه خود اگر تحت نظر پزشک باشد به هیچ عنوان خطرناک نیست و عارضه  ندارد . از اینجا  هم میتوانید تصاویر قبل و بعد خال برداری در کلینیک دلتا را ببینید. اما در هر صورت نیاز است پیش از برداشتن خال حتما پزشک بافت خال را از نزدیک دیده و بررسی کند.

رفع خال با استفاده از روش برش

در کلینیک دلتا پس از یک جلسه مشاوره رایگان با پزشک می توانید برای برداشتن خالهای خود اقدام کنید.

در دلتا از روش های زیر برای برداشتن خالهای مختلف استفاده میکنیم:

لیزر فوتونا

گاز کرایو ( فریز کردن )

پلاسمای گرم

برش و جراحی

پلاسمای سرد ( جهت ترمیم جای خال برداری و لکهای پوستی)

تصاویر قبل و بعد خال برداری در کلینیک دلتا

فرضا در ویدیوی زیر میتوانید نحوه خال برداری با دستگاههای فوتونا و پلاسمای گرم را برای مراجعین ما مشاهده کنید :

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 35 میانگین: 3.9
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.