با روتین پوستی بیشتر آشنا شوید

با روتین منظم پوستی، هوای پوستتو همیشه داشته باش!

گرچه انجام یکسری کارهای روزمره به نظر اثر چندان عمیقی روی پوستمان ندارند اما فراموش نکنید استمرار در طولانی مدت اثرات بسیار شگفت انگیز و موثری روی پوستمان داشته و از پیری زودرس پوست جلوگیری و روند آن را کند می کنند. آنچه در ادامه می خوانید:

  • روتین مراقبت از پوست چیست؟
  • مرحله اول: پاک کننده
  • مرحله دوم: تونر
  • مرحله سوم: سرم صورت
  • مرحله چهارم: کرم دور چشم
  • مرحله پنجم: درمان های مرتبط با جوش و لک
  • مرحله ششم: مرطوب کننده
  • مرحله هفتم: روغن صورت
  • مرحله هشتم: ضدآفتاب

روتین پوستی چیست

روتین مراقبت از پوست چیست؟

روتین  پوستی انجام یکسری از مراقبت های پوستی مرحله به مرحله است که برای پوست هایی با جنس مختلف متفاوت بوده و به طور کلی و عمومی شامل هشت مرحله است. که در دو نوبت صبح و شب انجام می شود. فراموش نکنید مراحل هفت و هشت روتین روز با شب کمی متفاوت است. 

روتین پوست

از نظر شرایط پوستی افراد با یکدیگر متفاوت هستند. بهتر است جنس پوستتان را بشناسید و متناسب با نوع پوست محصولات مناسب آن را استفاده کنید. مثلا برای پوست های خشک و حساس استفاده از شوینده های سبک و ملایم و استفاده از آبرسان توصیه می شود. یا برای پوست های چرب استفاده از محصولاتی که بتوانند منافذ پوست را تمیز و چربی سطح پوست را کنترل کند پیشنهاد می گردد.

روتین پوستی-جنس

  • مرحله اول: پاک کننده صورت

یکی از مهم ترین مراحل روتین و مراقبت پوستی استفاده از پاک کننده های مناسب است. در این مرحله مهم است پوست و منافذ آن به صورت کامل از آلودگی ها و مواد آرایشی پاک شود. بهتر است این کار طی دو مرحله انجام شود. در مرحله اول با میسلارواتر پوست و منافذ آن را از آلودگی ها پاک و سپس پوستتان را با شوینده مناسب مانند فوم، ژل و … شستشو دهید. اگر پوست خشک، چرب و یا مستعد آکنه ای دارید بهتر است از پاک کننده مناسب با شرایط پوست صورتتان استفاده کنید. همچنین هر هفته یک تا دوبار میتوانید استفاده از اسکراب را برای لایه برداری و حذف لایه های مرده پوست به این مرحله اضافه کنید.

فیساپ از جمله روش هایی است که برای پاکسازی، حذف لایه های مرده و شاخی پوست مورد استفاده قرار گرفته

و جذب مواد مغذی به درون پوست را تا چندین برابر افزایش می دهد.

“اینجا” در مورد فیساپ بیشتر بخوانید

روتین پوستی-شستن صورت

  • مرحله دوم: تونر

بعد از تمیز کردن و شستشوی پوست صورت از تونر استتفاده می کنیم. در واقع از تونرها، برای تنظیم PH سطح پوست استفاده می کنیم. همچنین تونرها به آبرسانی و شادابی پوست کمک و آن را تغذیه می کنند. اگر پوستتان مختلط یا چرب است بهتر است از تونری استفاده کنید که منافذ باز پوستتان را کاهش و چربی اضافه سطح پوست را کنترل می کند.. همچنین اگر پوستتان حساس و خشک است  تونر می توانند به کاهش قرمزی پوست و جلوگیری از پوسته پوسته شدن آن کمک کند

روتین پوستی-تونر

  • مرحله سوم: سرم صورت

سرم های صورت منابعی غنی از مواد مغذی است که نیازهای پوستتان را به خوبی برطرف می کند. سرم ها غلظت بالایی از مواد مورد نیاز پوست را دارا بوده و کارکردهای مختلفی دارند. برای مثال سرم های ضدپیری به جوانسازی پوست کمک می کنند، سرم های آنتی اکسیدان سرشار از انواع ویتامین ها بوده و پوست را تغذیه می کنند، سرم های آبرسانی به افزایش رطوبت پوست کمک کرده و سرم های ضد آکنه چربی پوست را کنترل و به بهبود علائم آن کمک می کند.

روتین پوستی-سرم صورت

  • مرحله چهارم: کرم دور چشم

پوست دور چشم بسیار ظریف و حساس است و جز اولین نواحی در صورت است که به سرعت اثرات افزایش سن آن را تحت تاثیر قرار می دهد. پس از 30 سالگی به مرور سطح کلاژن سازی درون پوستمان کاهش و به مرور چین و چروک ها و خطوط پوستی روی صورت ظاهر می شوند و پوست نازک اطراف چشم به سرعت تحت تاثیر این تغییرات قرار میگیرد. از جمله اقدامات پیشگیری کننده که در روتین پوستی به آن توجه شده استفاده از کرم های دور چشم است. بهتر است به دنبال کرم های چشمی بگردید که اثرات جوانسازی و ضد پیری داشته و غنی از آنتی اکسیدان و مواد مغذی مورد نیاز پوست باشند. فراموش نکنید کرم های دور چشم بایستی بدون عطر باشد. با توجه به حساس بودن این ناحیه بهتر است از برندهای خوب و معتبر و با کیفیت استفاده کنید.

روتین پوستی-دور چشم

  • مرحله پنجم: درمان های مرتبط با جوش و لک

این مرحله برای بسیاری از افراد قابل حذف است و به کسانی توصیه می شود که دارای مشکلاتی نظیر لک، جوش و جای جوش روی پوستشان هستند. به طور کلی توصیه می شود استفاده از محصولات مرتبط با درمان لک، جوش و جای جوش را در طول شب استفاده کنید. چرا که شب بیشترین زمانی است که بدن برای ترمیم خود تلاش می کند. بهتر است برای دریافت نتایج مطلوب و جلوگیری از واکنش های پوستی، برای استفاده از محصولات مرتبط با بهبود جوش و لک با پزشک مشورت کنید.

رفع منافذ باز و جای جوش فرورفته با لیزر فرکشنال فوتونا “اینجا” را ببینید

روتین پوستی-جوش

  • مرحله ششم: مرطوب کننده

فرقی ندارد پوستتان چرب باشد یا نرمال و یا خشک! شما بایستی حداقل تا 2 مرتبه در طول روز از مرطوب کننده ها استفاده کنید. وظیفه مرطوب کننده ها آبرسانی پوست است و به شادابی و لطافت پوست کمک می کند. اگر دقت کنید استفاده از مرطوب کننده در ششمین مرحله از روتین پوستی انجام می شود و دارای یک مزیت بسیار زیاد است. استفاده از مرطوب کننده ها در این مرحله با به دام انداختن سایر محصولات مراقبتی که در مراحل قبلی روتین پوستی استفاده شده، به جذب و اثربخشی بهتر آن‌ها کمک می‌کنند.

روتین پوستی-مرطوب

  • مرحله هفتم: روغن صورت

استفاده از روغن ها می تواند به کامل تر شدن روتین پوستی شما کمک کند. بسیاری از افراد تصور می کنند روغن های تنها به افرادی که دارای.پوست های خشک و حساسی هستند توصیه می شود در حالی.که چنین برداشتی صحیح نیست و روغن ها می تواند برای پوست های چرب نیز مفید باشد. مثلا روغن جوجوبا چربی سطح پوست را کنترل و به کاهش منافذ آن کمک می کند. همچنین روغن ها سد حفاظتی قوی ایجاد می کنند تا از تبخیر سایر محصولات.مراقبتی جلوگیری و به نرمی و لطافت پوستتان کمک می کند. 

روتین پوستی-روغن

برای روتین شب بایستی در این مرحله از رتینول استفاده کنید. رتینول به محصولاتی گفته می شود که از مشتقات ویتامین A تهیه می شوند که می توان به کرم شب ضد چروک اشاره کرد. در واقع این محصولات با نفوذ به اعماق پوست به شادابی و لطافت هر چه بیشتر پوست کمک و پیری پوست را به تاخیر می اندازند.

رتینول-روتین پوستی

  • مرحله هشتم: ضد آفتاب (برای روز)

امروزه فواید استفاده از ضد آفتاب ها برای کمتر کسی پوشیده است. ضد آفتاب ها آخرین مرحله روتین پوستی بوده و در طول روز مورد استفاده قرار میگیرند. ضد آفتاب ها مرحله پایانی روتین پوستی مورد استفاده قرار.گرفته و سد حفاظتی قوی در برابر پرتوهای آسیب زای اشعه ماوراء بنفش تشکیل می دهد. در صورت عدم استفاده از ضد آفتاب لک های پوستی و پیری پوست با سرعت بیشتری روی پوستتان ظاهر می شوند. فراموش نکنید برای روتین شب در مرحله هشتم بایستی به جای ضد آفتاب از روغن صورت استفاده کنید.

روتین پوستی- ضدآفتاب

اگر پوستتان دارای عوارضی مانند جوش و جای جوش، لک و …. است بهتر است برای گرفتن نتایج بهتر با پزشک مشورت کنید تا کرم و یا شستشو دهنده مناسب شرایط پوستتان به شما معرفی کند. اگر شاغل هستید و یا فرصت کافی برای انجام کلیه ی مراحل را ندارید اصلا جای نگرانی نیست. شما می توانید با ساده سازی این مراحل و انجام سه مرحله پاک کننده، مرطوب کننده و ضدآفتاب باز هم از پوستتان مراقبت کنید.

در کلینیک دلتا با پزشکانی حاذق و با تجربه مشاوره رایگان داشته باشید.

برای رزرو مشاوره رایگان “اینجا” را ببینید

شاید این مطالب هم برای شما مفید باشند

 

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 4 میانگین: 3
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.