تشخیص انواع ترک های پوستی + نحوه درمان

در حالی که درمان ترک پوستی بدون خطر هستند، اما می توانند برای کسانی که آنها را تجربه میکنند، نگران کننده باشد. در این مقاله، تشخیص انواع ترک های پوستی را بررسی میکنیم و گزینه های درمانی مختلف موجود را مورد بحث قرار می دهیم.

بررسی اجمالی ترک پوستی

علائم ترک پوستی با رگه ها یا خطوط روی سطح پوست مشخص می شوند که اغلب مایل به قرمز، ارغوانی یا سفید ظاهر می شوند. آنها معمولاً به دلیل کشش سریع پوست رخ می دهند که عمدتاً به دلیل عواملی مانند بارداری، افزایش یا کاهش سریع وزن، بلوغ و تغییرات هورمونی ایجاد می شود. فرآیند تشخیصی شامل معاینه بصری، ارزیابی علائم و در نظر گرفتن سابقه پزشکی است.

تشخیص انواع ترک های پوستی

انواع علائم ترک پوستی

  1.  Striae Rubrae: این علائم ترک پوستی قرمز یا ارغوانی هستند که نسبتا جدید هستند و به تازگی ایجاد شده اند. آنها معمولاً در مراحل اولیه ایجاد علائم ترک پوستی دیده می شوند.
  2. Striae Albae: با بالغ شدن علائم ترک پوستی، اغلب محو شده و رنگ آنها روشن تر می شود و در نتیجه رگه های سفید یا نقره ای روی پوست ایجاد می شود. اینها به عنوان striae albae شناخته می شوند.
  3.  استریا گراویداروم: خطوط کششی که در دوران بارداری ایجاد می شوند، استریا گراویداروم نامیده می شوند. به دلیل انبساط سریع پوست در دوران بارداری، معمولاً روی شکم، سینه‌ها، باسن و ران‌ها ظاهر می‌شوند.
  4. Striae Atrophicae: این نوع ترک ها با خطوط نازک، فرورفته یا فرورفته روی پوست مشخص می شوند. معمولاً پس از کاهش وزن یا افزایش عضله زمانی که پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، دیده می شود.
  5.  Striae Dystrophicae: گاهی اوقات، علائم کشیدگی می توانند شکل شدیدتری به خود بگیرند، جایی که برجسته یا ضخیم می شوند. این علائم استریا دیستروفیکا نامیده می شوند و ممکن است با شرایط پزشکی خاص یا استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی مرتبط باشند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه ترک‌های پوستی معمولاً بی‌ضرر هستند و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند، اما می‌توانند بر عزت نفس فرد تأثیر بگذارند. درمان های مختلفی مانند کرم های موضعی، لیزر درمانی، میکرودرم ابریژن و لایه برداری شیمیایی برای کمک به کاهش ظاهر آنها در دسترس هستند. مشاوره با یک متخصص پوست می تواند گزینه های درمانی را بر اساس شرایط فردی ارائه دهد.

استفاده از لیزر درمانی برای رفع ترک پوست

لیزر درمانی یکی از موثرترین روش ها برای درمان ترک های پوستی است.لیزر درمانی نتایج امیدوارکننده‌ای را در کاهش ظاهر ترک‌ها نشان داده است.

در کلینیک دلتا لیزر از دستگاه لیزر اربیوم آندیاگ فوتونا برای درمان ترک های پوستی استفاده می شود. این دستگاه لیزر خاص به گونه ای طراحی شده است که به طور ایمن به عمق پوست نفوذ کند. انرژی کنترل شده را به نواحی آسیب دیده می رساند، تولید کلاژن را تحریک کرده و بازسازی پوست را تقویت می کند.

علائم ترک پوستی اغلب به صورت خطوط قرمز یا صورتی (کشیدگی های جدید) یا رگه های سفید یا نقره ای (کشش های قدیمی) روی پوست ظاهر می شوند. لیزر فوتونا این توانایی را دارد که با هدف قرار دادن سلول های آسیب دیده پوست و ترویج رشد بافت های پوستی سالم تر، علائم ترک های پوستی را به تدریج کاهش دهد.

درمان ترک پوستی با لیزر فوتونا

پلاسمای گرم برای درمان ترک پوستی

درمان پلاسمای گرم، همچنین به عنوان بازسازی پوست پلاسما یا PSR شناخته می شود، یک روش زیبایی غیر جراحی است که از انرژی گرمایی برای تحریک تولید کلاژن و افزایش سفت شدن پوست استفاده می کند. این روش شامل رساندن انرژی پلاسما به سطح پوست است که باعث ایجاد آسیب حرارتی می شود. این روش، پاسخ درمانی طبیعی بدن را تحریک می کند و منجر به ترمیم و جوانسازی بافت پوست می شود.

در زمینه ترمیم بافت پوست، درمان با پلاسمای گرم می تواند در رفع برخی شرایط خاص مانند شلی و افتادگی پوست و علائم کشش موثر باشد. هنگامی که پلاسمای گرم روی نواحی آسیب دیده اعمال می شود، حرارت ایجاد می کند که باعث انقباض و سفت شدن پوست می شود. این موضوع به بهبود ظاهر افتادگی یا شل شدن پوست با تحریک تولید کلاژن کمک می کند که ساختاری برای پوست ایجاد می کند. علاوه بر این، درمان با پلاسمای گرم به درمان ترک های پوستی کمک کند.

بهترین روش درمان ترک پوستی

نمی توان گفت برای درمان ترک پوستی، کدام روش بهترین است چون ابتدا باید شرایط پوستی فرد بررسی شود و سپس با توجه به شرایط اولیه، درمان ها انجام شود. ممکن یک فرد به درمان های مکمل نیاز داشته باشد که مشاوره رایگان با کارشناسان دلتا لیزر، جزئیات درمان مشخص می شود.

جمع بندی و نتیجه گیری

در حالی که ترک های پوستی یک مشکل رایج در اکثر افراد هستند، درک انواع و علل آن میتواند به تشخیص و درمان آن کمک کند. اگر درگیر مشکلات ترک پوستی هستید و به دنبال درمان اصولی و بدون دغدغه آن هستید، می توانید با کارشناسان کلینیک دلتا لیزر تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • چه چیزی باعث ایجاد علائم کشیدگی می شود؟
    ترک‌های پوستی زمانی ایجاد می‌شوند که لایه میانی پوست (درم) فراتر از حد الاستیک آن کشیده شود. این موضوع می تواند به دلیل عواملی مانند رشد سریع، تغییرات هورمونی، بارداری، چاقی یا برخی شرایط پزشکی که بر خاصیت ارتجاعی پوست تأثیر می گذارد، رخ دهد.
  • آیا علائم ترک های پوستی به مرور زمان محو می شوند؟
    بله، ترک‌های پوستی می‌توانند به تدریج محو شده و با گذشت زمان کمتر دیده شوند. با این حال، این موضوع از فردی به فرد دیگر متفاوت است و میزان محو شدن به عوامل مختلفی مانند نوع پوست، سن و شدت ترک‌ها بستگی دارد.

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 1 میانگین: 5
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.