معرفی ضد آفتاب مناسب برای پوست؟

آیا هر ضد آفتابی مناسب است و به خوبی از پوستمان محافظت می کند؟

خیر , همه ی کرم های ضد آفتاب از پوست شما به درستی محافظت نمی‌کنند و نمیتوان آنها را مناسب به شمار آورد !

ملاک بسیاری از افراد برای خرید یک ضد آفتاب مناسب داشتن SPF مناسب و سازگاری با جنس پوستشان است. برخی هم رنگی یا غیر رنگی نبودن ضد آفتاب برایشان مهم است! اما قبل از خریدن و زدن کرم ضدآفتاب بهتر است بدانید یک ضد آفتاب مناسب چه ویژگی هایی دارد. یادتان باشد  مهمترین دلیل پدید آمدن لک های پوستی  و پیری زود رس پوست مخصوصا در ناحیه صورت، اغلب استفاده نکردن از ضدآفتاب یا زدن یک ضدآفتاب نامناسب است!

کرم ضد آفتاب

اشعه های خطرناک نور خورشید کدام هستند؟

اگر  از آن دسته افرادی هستید که SPF بالا تنها ملاک شما برای خرید کرم ضد آفتاب مناسب است، پس لازم است نکاتی را در مورد ضد آفتاب ها به شما بگوییم که احتمالا تا به حال چیزی در مورد آن‌ها نشنیده‌اید!
نور خورشید چند اشعه مضر و خطرناک برای پوست دارد که از لایه ازن عبور میکنند و میتوانند به راحتی به پوست ما نفوذ کنند.
مهمترین آن اشعه ی ماورای بنفش است که به آن UV  نیز گفته میشود. اشعه ی ماوارای بنفش نیز چندین مدل دارد که برخی از انها مضرتر و خطرناک تر از بقیه هستند و حتی در روزهای ابری نیز به زمین می رسند.
یکی از انواع اشعه های ماورای بنفش UVB و دیگری UVA است. اشعه UVB اغلب مسئول ایجاد آفتاب سوختگی و UVA مسئول ایجاد چین و چروک و پیری زود رس پوست است.
اشعه دیگری به نام  UVC  هم وجود دارد که  چندان از لایه ازن عبور نمی کند وگرنه این اشعه نیز میتوانست برای پوست ما بسیار خطرناک باشد.ایجاد حفره در لایه ازن باعث بروز بسیاری از سرطان های پوستی در نیمکره جنوبی زمین شده است و سبب رسیدن این اشعه به سطح زمین در برخی از مناطق شده است!
اگر میخواهید بدانید هر یک از اشعه های خورشید تا چه عمقی قدرت نفوذ دارند نگاهی به تصویر زیر بیاندازید! :

 

اشعه ماورا بنفش خورشید

 

کدام ضد آفتاب ها بیشترین محافظت را دارند؟

بسیاری از کرم های ضد آفتاب تنها از پوست شما در برابر اشعه‌های UVB آفتاب محافظت می‌کنند و اشعه‌های خطرناک UVA هنوز  بدون محافظت همان جا هستند!

حفاظت از پوست در برابر هر دو اشعه UVA و UVB حیاتی است گرچه  چیزی که  بیشتر از همه منجر به بیماری‌های پوستی و علی الخصوص سرطان پوست می‌شود، اشعه‌های UVA است که تا لایه درم پوست بدون ضد آفتاب به راحتی نفوذ می کند! ضمنا هیچ ضدآفتابی نمی تواند از پوست شما 100% محافظت کند نهایت حفاظت چیزی حدود 97% خواهد بود آن هم اگر ضد آفتاب مناسب خود را به میزان مناسب هر دو ساعت یکبار تجدید کنید!

 

برای خرید و زدن ضد آفتاب مناسب به چه چیزی دقت کنم؟

  • یادتان باشد حداقل SPF مورد نیاز برای محافظت پوست 30 است که بیشتر در زمستان توصیه می شود. اما برای اکثر فصول سال بهتر است ضد آفتابی با SPF 50  خرید کنید. عددهای بالاتر صرفا غلظت ماده شیمیایی استفاده شده در کرم را بالاتر میبرند ولی از نظر علمی حتی ضد آفتابی با SPF 90 نیز فقط 2% بیش تر از یک ضدآفتاب 50 توان محافظتی دارد.
  • هنگام خرید کرم ضد آفتاب هر دو عبارت UVA  و UVB  باید روی ضدآفتاب درج شده باشد و گاهی هم فقط  عبارت broad spectrum (طیف گسترده) روی تیوپ یا  بدنه ضد آفتاب نوشته می شود که بیانگر پوشش دهی انواع اشعه های مضر مثل  UVA  و  UVB هست.  این کلمه می گوید ضدآفتاب شما قادر است از پوست در برابر هر دو اشعه به خوبی محافظت کند.

ضد آفتاب

  • جذب ضدآفتاب حداقل 20 دقیقه طول می کشد پس قبل از خروج از منزل در زمان مناسبی ضدآفتاب خود را بزنید و در روزهای آفتابی حتما هر دو ساعت یکبار تمدید کنید.
  • ساعت 10 صبح تا 2 ظهر بیشترین میزان جذب پرتو فرا بنفش رخ میدهد!
  • بیش از 90 % از پرتو فرابنفش از ابرهای سبک عبور میکند! همچنین برف میتواند تا 80% این اشعه را منعکس کند. به همین دلیل زدن ضدآفتاب در روزهای ابری و برفی کاملا ضروری است.
  • حداقل دو بند انگشت برای پوشش دهی کل صورت نیاز است پس در مصرف ضدآفتاب خود اصلا صرفه جویی  نکنید. لکهای بی دلیلی که روی پوست شما پدید می آیند و پیری زود رس پوست، ناشی از تنبلی در استفاده از ضدآفتاب در سالهای قبل است.

 

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 82 میانگین: 4.2
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.