علت لک صورت+لک صورت چیست و چرا به وجود می آید؟

حتی اگر از پوست خود مراقبت کنید بازهم بسیاری افراد  ممکن است دچار لک صورت شوند. علت لک صورت در ناحیه ها و یا نقاط  پر رنگی هستند که  اغلب مشکل خاصی برای سلامتی ایجاد نمیکنند. اکثر لک های پوستی، در اثر تجمع رنگدانه ها ( ملانین ) ایجاد می شوند. ملانین ،مسئول رنگ دادن به پوست است. میزان پراکندگی ملانین در سطح پوست افراد، منجر به ایجاد انواع تیپ های پوستی روشن تا تیره می شود.

علت لک صورت ملاسما

 به چه علت لک صورت به وجود می آید؟

تجمع کم یا زیاد رنگدانه ها در یک نقطه از پوست می تواند باعث ایجاد گروه های خوش خیم ،مانند :لک صورت، خال، کک و مک، لکه های پیری و …. شود. همچنین  از دست دادن رنگدانه، باعث ایجاد لکه های سفیدی، به نام هایپوپیگمنتیشن می شود. مهم ترین علت ایجاد  لک،  مخصوصا لک صورت ، نور آفتاب است و این جاست که نقش مهم و پیشگیری کننده کرم های ضدآفتاب روزانه عیان می شود.

لک‌های بارداری نیز  از شایع ترین لک ها در بین خانم ها است. ملاسما یا لک های حاملگی  اکثرا به رنگ قهوه‌ ای هستند و تدریجی نمایان میشوند. از دیگر عوامل ایجاد لک صورت میتواند اختلالات هورمونی، بیماریهای کبدی و درونی، آلرژیک بودن پوست، واکنش به برخی از داروها و استفاده از قرص های ضد بارداری باشد. گاهی بعد از اتمام بارداری یا قطع مصرف قرص ، لک برطرف می‌شود اما گاهی تا سال‌ها باقی می‌ ماند.

 

انواع مختلف لک صورت

  • لک در اثر تابش تور افتاب : نور خورشید یکی از مهم ترین عوامل ایجاد لک صورت است.قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بدون پوشش مناسب باعث بروز لک در صورت می شود زیرا نور خورشید دارای پرتوهای فرا بنفش میباشد که بسیار برای پوست مضر است.
  • کک و مک :  ایجاد کک و مک ها  به عوامل ژنتیکی، محیطی و عوامل هورمونی بستگی دارد . قرار گرفتن در معرض نو رآفتاب بدون پوشش مناسب، یکی از مهم ترین عوامل محیطی در تشدید کک و مک ها میباشد.

 

لک و تیرگی پوست صورت

 

  • ملاسما یا لک های بارداری : این لک ها در اثر تغییرات هورمونی در دوران بارداری ایجاد میشوند.معمولاً بعد از زایمان ناپدید ميشود ، اما گاهی ممکن است براي ماهها یا سالها باقی بماند.

لک بارداری صورت ، لک حاملگی یا ملاسما

  • لک های پیری : این لک ها  با بالا رفتن سن در ناحیه هایی از پوست که بیشتر در معرض نور خورشید بوده اند ظاهر می شوند، مانند صورت، ساعد و دستها.  این لک ها خطری برای سلامتی ندارند.

لک پیری صورت

  • لک های ناشی از کمبود ویتامین : برخی لک ها در اثر کمبود ویتامین هایی مثل   B12  ایجاد میشود. گاهی کمبود ویتامین A موجب گستردگی لک ها و برجستگي هایی  مثل پوست مرغی ميشود .
  • لک های ناشی از مصرف برخی داروها : برخی داروها مثل داروهای هورمونی و ضد بارداری ممکن است باعث ایجاد لک شوند.
  • لک های ناشی از برخی بیماری ها : بعضی بیماری ها مثل : نارسایی های کلیوی و کبدی و … ممکن است منجر به لک شوند.

چطور میتوان لک ها را درمان کرد؟

در کلینیک دلتا برای رفع لک ها از جدیدترین و به روز ترین روش های درمانی استفاده میشود. ضمنا می توانید با دیدن ویدیوی زیر با یکی از روشهای درمان لک در کلینیک دلتا آشنا شوید و البته روش های دیگری نیز استفاده می شود. لازم به ذکر است قبل از شروع درمان از یک جلسه مشاوره تخصصی رایگان با پزشک بهره مند خواهید شد!

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 20 میانگین: 4.2
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.