کاربرد های کرایوتراپی + مزایا

ضایعات پوستی و زگیل ها، اگرچه به طور کلی بی ضرر هستند ولی اغلب می توانند زیبایی و جذابیت ما را تحت تاثیر قرار دهند، با این حال، یک روش موثر برای رفع این مشکلات پوستی، کرایوتراپی است.

کرایوتراپی، روشی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و شامل استفاده از دمای بسیار سرد برای انجماد و از بین بردن ضایعات پوستی است. در این درمان، از نیتروژن مایع با دمای بسیار پایین استفاده می شود، در ادامه مزایای فوق العاده و کاربرد های کرایوتراپی را بررسی می کنیم.

 

کرایوتراپی ( سرما درمانی) برای ترمیم جای بخیه شکم. این درمان در کنار لیزر فوتونا برای ترمیم جای زخمها و بخیه های دارای برجستگی کاربرد دارد.

روش تاثیر گذاری کرایوتراپی بر مشکل پوستی

دستگاه کرایو مجهز به یک مخزن دو جداره و عایق است که به طور خاص برای نگهداری نیتروژن مایع طراحی شده است. نیتروژن مایع یک ماده بسیار سرد است که دمای آن به 320- تا 346- درجه فارنهایت می رسد. این سردی شدید به آن اجازه می دهد تا به سرعت هر چیزی را در مجاورت خود منجمد کند. هدف اصلی استفاده از دستگاه کرایوتراپی منجمد کردن بافت های مخرب و سلول هایی است که باید از بین بروند.

فرآیند کرایوتراپی برای درمان مشکلات پوستی

انتقال حرارت از پوست
در مرحله اول کرایو که فاز انتقال حرارت نامیده می شود، معمولاً از نیتروژن مایع به عنوان کرایوژن استفاده می شود. نیتروژن مایع نقطه جوش بسیار پایینی دارد، تقریباً -196 درجه سانتیگراد (321- درجه فارنهایت) و به عنوان اسپری یا پروپ در ناحیه آسیب دیده استفاده می شود. هنگامی که نیتروژن مایع روی پوست اعمال می شود، به سرعت گرما را از بافت های اطراف جذب کرده و باعث کاهش سریع دما می شود. این موضوع منجر به اثر انجماد بر روی سلول های پوست می شود و برای تخریب بافت غیر طبیعی و سلول های آسیب دیده آماده می شود. دمای بسیار سرد می تواند به سلول ها غیر طبیعی آسیب برساند و در نهایت آنها را از بین ببرد.

تخریب سلولی
در مرحله دوم فرآیند درمان به وسیله کرایو تراپی که به عنوان مرحله تخریب سلولی شناخته می شود، انجماد باعث ایجاد شرایط هیپراسموتیک درون سلولی می شود. این تغییر ناگهانی منجر به تخریب سریع سلول های داخل ضایعه می شود. هنگامی که سلول ها در معرض این محیط هایپراسموتیک قرار می گیرند، آب از سلول ها خارج می شود و باعث کوچک شدن و در نهایت ترکیدن آنها می شود.

فاز التهابی
مرحله سوم بهبود به وسیله کرایوتراپی که به عنوان مرحله التهابی شناخته می شود، مرحله ای ضروری در روند بهبودی است. معمولاً چند ساعت پس از درمان اولیه شروع می شود و می تواند تا یک هفته یا بیشتر ادامه یابد. در طی این مرحله، سیستم ایمنی بدن با انتشار گلبول های سفید، فاکتورهای رشد و سیگنال های شیمیایی مختلف به محل زخم پاسخ می دهد. این مواد به حذف هر گونه باقی مانده سلول های مرده و باکتری از زخم کمک می کنند و روند بهبودی را آغاز می کنند.

التهاب مشخصه اصلی این مرحله است و به دلیل افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده ایجاد می شود که منجر به قرمزی، گرما و تورم می شود. هدف از التهاب، رساندن مواد مغذی و اکسیژن بیشتر به محل زخم، بهبودی و جلوگیری از عفونت است.

فرآیند کرایوتراپی برای درمان مشکلات پوستی

معرفی کاربرد های کرایوتراپی

1. تغییر رنگ پوست (پیگمانتاسیون): کرایوتراپی را می توان برای هدف قرار دادن و از بین بردن لکه های رنگدانه ناخواسته روی پوست، مانند لکه های آفتاب و لنتیگو استفاده کرد.

2. ضایعات پیش بدخیم: کرایوتراپی اغلب برای درمان ضایعات پوستی پیش سرطانی به نام کراتوز اکتینیک استفاده می شود. کرایوتراپی با انجماد سلول های غیر طبیعی، آنها را از بین می برد و خطر سرطانی شدن آنها را کاهش می دهد.

3. ضایعات عروقی: کرایوتراپی می تواند برای درمان انواع خاصی از ضایعات عروقی مانند همانژیوم و سارکوم کاپوزی موثر باشد. کرایوتراپی با انجماد عروق خونی غیرطبیعی باعث فروپاشی و در نهایت ناپدید شدن آنها می شود.

4. ضایعات ویروسی: بیماری های پوستی ناشی از عفونت های ویروسی مانند زگیل و مولوسکوم کونتاژیوزوم را می توان با کرایوتراپی درمان کرد. دمای بسیار سرد ویروس را می کشد و سلول های پوستی آسیب دیده را از بین می برد و منجر به رفع ضایعات می شود.

5. کیست ها و ضایعات تومور خوش خیم: کرایوتراپی را می توان برای درمان تومورهای خوش خیم پوست، مانند میلیا، برچسب های پوستی و کراتوز سباسه استفاده کرد. با انجماد این ضایعات، کرایوتراپی سلول های غیر طبیعی را از بین می برد و باعث کوچک شدن یا ناپدید شدن توده ها می شود.

6. اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید: کرایوتراپی می تواند به کاهش اندازه و ظاهر اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید کمک کند. با انجماد بافت اسکار، کرایوتراپی می تواند بازسازی کلاژن را تحریک کرده و منجر به ایجاد اسکار صاف تر و کمتر برجسته شود.

7. لکه های پوستی و خالکوبی: از کرایوتراپی نیز می توان برای کاهش لکه های پوستی و محو شدن آن استفاده کرد.

به طور خلاصه، کرایوتراپی یک گزینه درمانی فوق العاده عالی برای بیماری های پوستی مختلف است. با انجماد و از بین بردن سلول‌های غیرطبیعی پوست، می‌تواند به طور موثر مسائل رنگدانه‌ای، ضایعات پیش بدخیم، ضایعات عروقی، ضایعات ویروسی، کیست‌ها، تومورهای خوش‌خیم و اسکارها را از بین برد.

معرفی کاربرد های کرایوتراپی

مزایای کرایوتراپی

  1. غیر تهاجمی: کرایوتراپی شامل هیچ گونه جراحی یا برشی نمی شود. این یک روش درمانی غیر تهاجمی است که بدون بیهوشی یا نیاز به هیچ دارویی قابل انجام است.
  2. حداقل عوارض جانبی: عوارض کرایوتراپی معمولاً محدود و موقتی است. برخی از عوارض جانبی رایج ممکن است شامل قرمزی، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در ناحیه تحت درمان باشد، اما این عوارض معمولاً پس از مدت کوتاهی ناپدید می شوند.
  3. مدیریت درد: کرایوتراپی می تواند به مدیریت درد بدون نیاز به بی حسی موضعی یا داروهای ضد درد کمک کند. سرمای شدید اعصاب ناحیه تحت درمان را بی حس می کند و احساس درد را کاهش می دهد و تسکین می دهد.
  4. افزایش انرژی: کرایوتراپی ترشح اندورفین را تحریک می کند که هورمون طبیعی احساس خوب است. این می تواند منجر به افزایش سطح انرژی و احساس کلی خوشبختی یا سرخوشی شود.
  5. بهبودی سریعتر: این روش درمانی می تواند به سرعت بخشیدن به روند بهبودی برای آسیب ها یا شرایط خاص کمک کند. دمای سرد باعث کاهش التهاب، افزایش گردش خون و تسریع بهبودی بافت می‌شود که منجر به بهبودی سریع‌تر می‌شود.
  6. بهبود سلامت پوست: کرایوتراپی همچنین می تواند برای اهداف زیبایی مانند بهبود سلامت و ظاهر پوست استفاده شود. می تواند تولید کلاژن را افزایش و خاصیت کشسانی پوست را بیشتر کند، چین و چروک را کاهش دهد و رنگ و بافت پوست را بهبود بخشد.

مزایای کرایوتراپی

جمع بندی

یکی از روش هایی که برای درمان جای زخم و بخیه استفاده می شود، کرایوتراپی است که با توجه به شرایط هر فرد، این روش درمانی استفاده به کار گرفته می شود، هر چند ممکن است که سایر روش های دیگری مانند پلاسمای گرم، مزونیدلینگ و لیزر درمانی نیز استفاده شود، شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان و ارتباط با کارشناسان دلتا لیزر، با ما در تماس باشید.

سوالات متداول

  • آیا کرایوتراپی دردناک خواهد بود؟
    جلسات کرایوتراپی به دلیل دمای بسیار سرد ممکن است کمی دردناک باشد، اما قابل تحمل هستند. برخی از افراد ممکن است در طول جلسه احساس گزگز یا بی حسی داشته باشند، اما این احساس باید پس از پایان جلسه کاهش می یابد.
  • کرایوتراپی برای درمان چه مشکلات پوستی استفاده می شود؟
    لکه های پوستی، ضایعات پیش بدخیم، ضایعات عروق، جای بخیه و زخم

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 0 میانگین: 0
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.