6 نکته ساده اما مهم برای مراقبت از پوست 

مراقبت پوستی یک روتین مهم برای حفظ سلامت و جلوگیری از مشکلات مربوط به پیری و بیماری‌ها است. این شامل استفاده از محصولات مرطوب‌کننده، ضدآفتاب، و محصولات تمیزکننده ملایم است. برای محافظت از پوست در برابر آفتاب، استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF مناسب ضروری است. انواع مختلف ماسک‌ها، اسکراب‌ها و کرم‌های ضدپیری نیز می‌توانند به مراقبت از پوست کمک کنند.

از اهمیت تغذیه مناسب و آب‌شیرینی برای رطوبت دادن پوست نیز نباید غافل شد. همچنین، بهتر است از محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی مضر هستند، خودداری شود و به جای آن‌ها از محصولات طبیعی و آلی استفاده شود. رعایت روزانه بهداشت پوستی، می‌تواند به حفظ جوانی و سلامت پوست کمک زیادی کند.

1.مهمترین نکته در مراقبت از پوست استفاده منظم از  ضدآفتاب است.

مهمترین عامل پیری و چین و چروک پوست اشعه ماوراءبنفش نور خورشید است که حتی در روزهای ابری هم به زمین میرسد. برای همین است که استفاده مکرر و منظم ضدآفتاب‌ حتی در روزهای ابری الزامی است.  اشعه ماورائ بنفش خورشید علاوه بر پیری زود رس منجر به لک نیز میشود. برای مراقبت از پوست و شاداب نگه داشتن آن مواد غذایی دارای آنتی‌اکسیدان استفاده کنید.
منابع غنی از آنتی اکسیدان ها که باید در لیست غذای شما باشد، عبارتند از:
سبزیجات تازه ، سیب‌زمینی، تره‌فرنگی، نخود سبز، مرکبات مثل پرتقال لیمو، نارنگی، سیب، زردآلو، انواع انگور، کلم و کلم بروکلی ،لبنیات (شیر، ماست، دوغ، کره)، زرده تخم‌مرغ ،جگر و گوسفند و یا جگر گاو، ماهی و انواع غذاهای دریایی

مراقبت از پوست با مواد آنتی اکسیدان
مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

2.مصرف آب به میزان کافی

از توصیه‌های مهم همیشگی برای مراقبت از پوست که در شادابی و طراوت پوست نقش به سزایی دارد مصرف حداقل هشت لیوان آب در طول شبانه روز می باشد. با شروع فصل گرما این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

3.تنظیم خواب و استراحت 

استراحت، فرصتی کافی برای بازسازی سلول‌های خسته و آسیب‌دیده از عوامل محیطی یا رادیکال‌های آزاد فراهم می‌کند. استراحت کافی یکی از نکات مهم در مراقبت از پوست محسوب می شود.

همه ی افراد یک فرمول از پیش‌تعیین شده برای زمان استراحت ندارند و میزان نیاز افراد متفاوت است و مقایسه کاردرستی نیست. همینکه یک فرد خواب شبانه کافی در محیطی آرام بدون صدا و نور آزاردهنده داشته باشد، کافیست.

4.از برنزه کردن پوستتان بپرهیزید !

 همان‌طورکه می‌دانید عمل سولاریوم  به طور کلی غیرقانونی و بسیار خطرناک است و سازمان بهداشت جهانی از سال 2011  در بسیاری از کشورها این عمل ممنوع و محدود کرده است. شما با این کار به جای مراقبت از پوست در حقیقت پوستتان را شکنجه می کنید !

    • ازعوارض ناشی از آفتاب گرفتن می توان: پیدایش لک و پیس، چین و چروک زودرس و شل شدن پوست را نام برد و حتی احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز دارد. اما بااین حال، اگر همچنان مایل هستید رنگ پوست خود را کمی تغییر دهید بهتر است از روش‌های خانگی با مواد طبیعی همچون قهوه،آب هویج، روغن زیتون، حنا و… استفاده کنید که خطرات سولاریوم و آفتاب‌گرفتن را ندارد و در عین حال می‌تواند شما را هم به خواسته‌تان برساند. استفاده از برخی لوسیون های رنگ دهنده و براق کننده موقت که البته نیاز است حتما تاییدیه بهداشتی داشته باشند نیز مجاز است.

 

مراقبت از پوست برنزه

 

5.خودتان راکیسه نکشید

بله درست خواندید !! کیسه کشیدن نه تنها کمکی به تمیزتر شدن پوست شما نمی‌کند بلکه با از بین بردن لایه شاخی محافظ پوست می‌تواند باعث آسیب‌پذیر شدن آن در برابر عوامل بیماری‌زا هم بشود. به جای کیسه از لیف‌های نرم سنتی یا از اسفنج‌های نرم استفاده کنید. مراقب پوست تان باشید!

 

چند راهنمایی ساده در هنگام دوش گرفتن برای مراقبت از مو !

 

  • موهای خیس‌تان را شانه نکنید! برس کشیدن موهای خیس یا شانه کردن آنها با شانه‌های ریز معمولی نتیجه‌ای جز کنده شدنموها ندارد. برای شانه کردن موها در حمام فقط از شانه‌هایی با دندانه‌های فاصله‌دار مانند شانه‌های مخصوص موهای فر شده استفاده کنید.

 

نحوه صحیح شامپو کردن مو

 

  • موهایتان را بیش از حد شامپو نکنید!

چون تعداد دفعات شستن موها ارتباط مستقیم با مقدار ترشح چربی از سطح پوست دارد. مرطوب‌کردن پوست بلافاصله بعد از خشک کردن آن و در حالی که هنوز رطوبت از پوست خارج نشده‌ است برای افرادی که پوست خشکی دارند ضروری است. با انتخاب یک لوسیون بدن یا کرم مرطوب کننده مناسب، بعد از حمام پوستتان را ماساژبدهید تا خشک و پوسته پوسته نشود.

  • موهایتان را مدام رنگ نکنید !

پس هر چند وقت یکبار باید موها را رنگ کرد؟
این کار به نوع رنگ، جنس و سرعت رشد موها بستگی دارد.
به طور کلی هر چه این فاصله بیشترباشد، بهتر است . زیرا هم رنگ مو و هم مواد دکلره کننده به علت داشتن ترکیبات شیمیایی باعث آسیب جدی به موها می‌شوندکه در درازمدت، خشکی، شکنندگی‌، کدرشدن موها و موخوره را به وجود می‌آورند. در ضمن یادتان باشد حتما قبل از رنگ کردن موها و یا دکلره کردن آنها تست اولیه‌ای روی تکه کوچکی از مو انجام دهید. به‌علاوه قبل از استفاده از هر نوع رنگ و اکسیدان باید تست پوستی انجام شود. 

درمورد دکلره کردن موهایتان نیز حواستان باشد برای اینکه موها صدمه کمتری ببینند، از محصولات باکیفیت و شناخته شده استفاده کنید و هرگز بیشتر از یک بار در ماه موهای خود را دکلره نکنید چون دفعات زیاد این کار، مو را خشک و شکننده و مستعد آسیب جدی می‌کند.

اگر دوست دارید در زمینه مراقبت از پوست و پاکسازی صحیح آن اطلاعات بیشتری داشته باشیدذویدئوی زیر را حتما ببینید. در این ویدئو با پاک کننده های آرایشی و اصطلاحات آن نیز بیشتر آشنا می شوید:

 

 

 

 

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 20 میانگین: 3.9
ممکن است شما دوست داشته باشید