علت ایجاد جای جوش

بسیاری از افراد سابقه درگیری با جوش و همینطور ماندگاری جای جوش را دارند، احتمالا شما هم از آن دسته افرادی هستید که با این مشکل، دست و پنجه نرم می کنید، در ادامه علت ایجاد جای جوش رو بررسی می کنیم تا توسط کلینیک دلتا لیزر، بتوانید پوست جذاب و شادابی داشته باشید. شما میتوانید جهت درمان جای جوش به کلینیک تخصصی دلتا لیزر مراجعه کنید.

چرا جای جوش ایجاد می شود؟

اسکار آکنه یا جای جوش لزوماً به دلیل میزان کلاژن تولید شده توسط بدن نیست، بلکه بیشتر به دلیل پاسخ بدن به التهاب ناشی از آکنه است. هنگامی که آکنه به عمق پوست نفوذ می کند، می تواند به بافت های اطراف پوست آسیب برساند و پاسخ التهابی را تحریک کند. در طول فرایند بهبودی، بدن برای ترمیم پوست آسیب دیده، کلاژن تولید می کند. با این حال، واکنش بدن به التهاب، گاهی اوقات می تواند منجر به تولید بیش از حد یا تولید زیاد کلاژن شود که در نتیجه انواع مختلفی از جای جوش ایجاد می شود.

روش های درمان جای جوش

انواع جای جوش صورت

جای جوش های عمیق زمانی ایجاد می شوند که بدن در طول فرایند بهبودی جوش، کلاژن بسیار کمی تولید می کند. کلاژن پروتئینی است که به حفظ ساختار و خاصیت ارتجاعی پوست کمک کرده و هنگامی که کمبود کلاژن وجود دارد، پوست ممکن است به درستی بهبود نیابد و در نتیجه فرورفتگی یا گودال روی سطح صورت ایجاد شود.

از طرف دیگر، جوش های برجسته به دلیل پاسخ درمانی بیش از حد بدن به وجود می آیند. در برخی موارد، بدن ممکن است بیش از حد تلاش کرده تا پوست و بافت زیرین را ترمیم کند و منجر به تشکیل جای جوش برجسته شود. این نوع از جای آکنه در افراد دارای پوست رنگی مانند آمریکایی های آفریقایی تبار، اسپانیایی تبارها و آسیایی ها بیشتر دیده می شود.

توجه به این نکته ضروری است که هم جوش های عمیق و هم برجسته می توانند ناشی از عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، تولید بیش از حد چربی، تجمع باکتری ها یا مسدود شدن منافذ باشند.

انواع جای جوش صورت از لحاظ ساختاری

زخم های آتروفیک

زخم‌های آتروفیک زمانی اتفاق می‌افتند که بافت زیر پوست از بین می‌رود و در نتیجه ظاهری نامتعارف و فرورفته ایجاد می‌شود. این نوع از جای جوش ها می توانند در اثر عوامل مختلفی مانند آکنه، جراحی، سوختگی، ضربه یا عفونت ایجاد شوند.

ایجاد اسکارهای آتروفیک با التهاب و تخریب فیبرهای کلاژن در درم یا لایه میانی پوست همراه است. هنگامی که ضایعات آکنه به عمق پوست نفوذ می کنند و باعث آسیب به بافت می شوند، روند بهبود طبیعی بدن گاهی اوقات می تواند منجر به تشکیل اسکارهای آتروفیک شود.

این اسکارها بسته به میزان آسیب بافتی می توانند از نظر شدت متفاوت باشند، برخی از آنها کم عمق تر و برخی دیگر عمیق تر هستند. اسکارهای آتروفیک همچنین می‌توانند در اشکال و اندازه‌های مختلف ظاهر شوند، مانند اسکارهای یخ (اسکارهای باریک و عمیق)، اسکارهای چرخشی (فرورفتگی‌های گسترده با حاشیه‌های مواج)، یا اسکار جعبه‌ای (فرورفتگی مستطیلی پهن).

 جای جوش (Ice pick)

اسکار یخ نوعی اسکار آکنه است که با فرورفتگی های عمیق و باریکی که شبیه سوراخ های کوچک روی سطح پوست است مشخص می شود و آنها معمولاً روی گونه ها یافت می شوند. این نوع از جای جوش به دلیل عمق و عرض کم یکی از چالش برانگیزترین انواع اسکار آکنه برای درمان در نظر گرفته می شود.

 جای جوش هیپرتروفیک و کلوئید

بدن در طول فرایند بهبودی مقدار زیادی کلاژن تولید می کند که منجر به تشکیل اسکارهای برجسته و ضخیم شده به نام اسکار هیپرتروفیک می شود. این اسکارها ممکن است به صورت برجستگی های قرمز ظاهر شوند و معمولاً از مرزهای آکنه اصلی فراتر نمی روند. از سوی دیگر، کلوئیدها می توانند در طول زمان به رشد خود ادامه دهند و فراتر از ناحیه آسیب اولیه گسترش یابند. کلوئیدها اغلب ضخیم‌تر، بزرگ‌تر و شکل نامنظم‌تری در مقایسه با اسکارهای هیپرتروفیک دارند. هر دو اسکار هیپرتروفیک و کلوئید می توانند باعث ناراحتی، خارش و مانع از جذابیت افراد شود.

علت ایجاد جای جوش

جمع بندی

با توجه به علت های جای جوش و همینطور شکل های مختلف این مشکل پوستی، راه حل های مختلفی هم برای درمان استفاده می شود، مانند لیزر درمانی، استفاده از پلاسمای گرم، فیس آپ یا استفاده از پلاسمای سرد، به همین دلیل برای تجویز بهترین راه درمانی، می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان دلتا لیزر استفاده کنید تا بهترین درمان برای شما اتخاذ شود.

سوالات متداول

  1. آیا استرس به می تواند باعث ایجاد جوش صورت شود؟
    استرس به خودی خود مستقیماً باعث ایجاد آکنه نمی شود، اما می تواند آکنه موجود را تشدید یا بدتر کند. استرس ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول را تحریک می کند که در نهایت می تواند منجر به افزایش تولید سبوم و التهاب و به طور بالقوه باعث بروز آکنه شود.
  2. کدام راه درمانی برای رفع جای جوش صورت مناسب است؟
    تمام راه های درمانی ارائه شده توسط دلتا لیزر، کاربرد های خاص خود را دارد ولی باید با تشخیص پزشک، بهترین روش درمانی رفع جای جوش صورت اتخاذ شود.

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 0 میانگین: 0
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.