رفع جای بخیه سزارین

رفع جای بخیه سزارین، یکی از معضلاتی است که بسیاری از بانوان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. به صورت کلی در زایمان سزارین، به منظور خارج کردن نوزاد از شکم مادر، برشی در ناحیه زیر شکم به اندازه 6 الی 10 سانتی‌متر ایجاد می‌شود. این برش پس از خارج کردن نوزاد بخیه شده و معمولا به دلیل عمیق بودن، جای بخیه با مادر همراه خواهد بود. به همین دلیل است که بسیاری از مادران به دنبال رفع جای بخیه سزارین هستند.
در واقع اندازه برشی که بر روی شکم مادر ایجاد می‌شود به موارد مختلفی از جمله موقعیت جنین و بارداری بستگی دارد. این موضوع بدان معناست که همیشه به اندازه 10 سانتی متر برش بر روی پوست مادر ایجاد نخواهد شد و در برخی از موارد ممکن است این برش کمتر از 10 سانت باشد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی رفع جای بخیه سزارین بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع برش‌ها و بخیه‌ها در عمل سزارین

معمولا در عمل سزارین، یک یا دو برش بر روی شکم مادر ایجاد می‌شود که این موضوع به وضعیت و حرکات جنین وابسته است. زمانی که برش بر روی پوست مادر ایجاد می‌شود، جای برش بخیه شده و پوست برای درمان بخیه کلاژن سازی را در محل زخم شروع خواهد کرد. در بسیاری از موارد ممکن است کلاژن سازی نا مرتب انجام شود و همین موضوع سبب ایجاد یک سری بر آمدگی بر روی زخم می‍‌شود. رنگ این برآمدگی نیز معمولا با رنگ سایر قسمت‌های بدن متفاوت بوده و بسیاری از بانوان از این جای بخیه در بدن خود ناراضی هستند. امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی، راهکارهای بسیار متفاوتی برای رفع جای بخیه سزارین به وجود آمده است اما پیش از آن بهتر است به بررسی انواع برش‌هایی که برای انجام عمل سزارین بر روی بدن مادر ایجاد می‌شود، بپردازیم.

رفع جای بخیه سزارین

برش عرضی زیر شکم

یکی از انواع برش‌هایی که در عمل سزارین بر روی پوست ایجاد می‌شود برش عرضی یا برش افقی است. این نوع برش نسبت به سایر برش‌ها کاربردی تر است به دلیل آنکه هم پوست ناحیه زیر شکم نازک تر بوده و همچنین میزان خونریزی در این ناحیه کمتر است. این برش بی خطر برای مادر و نوزاد بوده و رفع جای بخیه عمل سزارین با این برش راحت تر است. با استفاده از این برش فرد برای زایمان بعدی نیز بی دغدغه تر بوده و دیگر نگران باز شدن جای زایمان قبلی نخواهد بود.

برش کلاسیک

برش دیگری که برای عمل سزارین در برخی از موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، برش کلاسیک می‌باشد. این برش با برش عرضی زیر شکم تفاوت داشته و از خط ناف تا خط رویش موها امتداد پیدا می‌کند. از برش کلاسیک در زایمان سزارین زمانی استفاده می‌شود که جنین در وضعیت نامعقول یا پایین رحم قرار داشته باشد. این برش زخمی عمیق تر و بزرگتر دارد که رفع جای بخیه عمل سزارین با این برش، نسبت به برش عرضی سخت‌تر و دوره درمان طولانی‌تر است. به صورت کلی برش کلاسیک به دوران نقاهت بیشتری نیاز دارد و دوره بهبودی برای آن ها برخلاف برش های عرضی شکم بسیار بیشتر است.

انواع زخم‌های عمل سزارین

از آنجا که برش‌های ایجاد شده بر روی پوست در عمل سزارین با یک دیگر متفاوت هستند، زخم‌های آن نیز متفاوت خواهد بود. هرچه کیفیت پوست بهتر باشد، قطعا زخم ایجاد شده هم زودتر جوش خواهد خورد و همچنین جای زخم و بخیه بر روی پوست کم رنگ‌تر خواهد شد. اما اگر پوست شما بدین صورت است که جای کوچکترین زخم تا مدت‌ها بر روی پوستتان باقی می‌ماند، به احتمال زیاد برای رفه جای بخیه عمل سزارین باید به پزشک مراجعه کنید و درمان خود را آغاز نمایید. به صورت کلی افرادی که دارای پوستی تیره می‌باشند، دوره درمان طولانی تری برای بهبود جای زخم و بخیه خود لازم دارند. زخمی که از عمل سزارین بر روی پوست باقی می‌ماند، به دو صورت کلی تقسیم بندی می‍شود که در زیر به آن اشاره کرده ایم:

  • گوشت اضافه
    برخی از بانوان به دلیل نوع برش پوست و حتی نوع کیفیت پوستشان، ممکن است پس از عمل سزارین با گوشت اضافه در محل زخم مواجه شوند. گوشت‌های اضافه‌ای که بر روی زخم ایجاد می‌شوند، معمولا زائده‌های کلوئیدی هستند و در صورتی به وجود می‌آیند که بافت‌های اسکار در ناحیه جای زخم سزارین گسترش یابد و سپس این گوشت های اضافه به وجود می‌آیند. گوشت اضافه نیز درمان دارد و با استفاده از راهکارهایی می‌توان به رفع جای بخیه عمل سزارین و گوشت اضافه حاصل از آن پرداخت. درست است که رفع جای زخم هرگز پوست شما را مانند روز اول نخواهد کرد اما قطعا آن را نسبت به حالت الان بهبود می‌بخشد و همین موضوع می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.
  • زخم هیپروتروفی
    دومین نوع زخمی که بر روی پوست بانوان ایجاد می‌شود، زخم هیپروتروفی میباشد. این نوع از زخم‌ها نسبت به دیگر زخم‌هایی که بر روی پست ایجاد می‌شود کمی ضخیم‌تر و برجسته‌تر است. برجسته بودن این زخم‌خا به اندازه‌ای است که در میان آن ها خطوطی همانند برش ایجاد می‌شود. زخم هیپروتروفی و رفع جای بخیه عمل سزارین باید توسط پزشکان متخصص و از طریق درمان‌های کلینیکی انجام گیرد. به خاطر داشته باشید که رفع این نوع از زخم‌ها تنها با کرم‌های ترمیم کننده امکان پذیر نخواهد بود و بهتر است که به پزشک مراجعه فرمایید.

انواع زخم‌های عمل سزارین

رفع جای بخیه عمل سزارین

همان گونه که اشاره کرده‌ایم، امروزه به دلیل پیشرفت در علم پزشکی و تجهیزات آن، راهکارهای بسیار متفاوتی برای رفع جای بخیه عمل سزارین و حتی سایر زخم‌ها وجود دارد. هر کدام از این راهکارها تاثیرات خاص خود را داشته و راهکار مناسب برای شما باید توسط پزشک معالج تشخیص داده شود. در زیر به برخی از موثرترین راهکارهای رفع جای بخیه در عمل سزارین اشاره می‌کنیم:

لیزر
یکی از روش‌های بسیار جدید و موثر در رفع جای بخیه عمل سزارین، استفاده از لیزر در این منطقه است. به صورت کلی دستگاه‌های لیزر جدیدی در این زمینه وارد بازار شده‌اند که هر کدام از آن‌ها مزیت‌های خاص خود را دارد. به صورت کلی استفاده از لیزر در از بین بردن جای زخم و اسکار یک روش مناسب و پر طرفدار به شما می‌آید. لیزر جای زخم باعث می‌شود تا جای زخم سزارین و یا جای بخیه ای که از آن به جای مانده است، محو گردد و دیگر شما را آزار ندهد. در روش لیزر در واقع این طول موج های ناشی از آن هستند که بسیار موثر بوده و تا اعماق پوست نفوذ می‌کنند و زخم را بهبود می‌دهند. شایان ذکر است که این روش هیچ گونه ضرری برای سلامتی شما نخواهد داشت.

کربوکسی تراپی
به طور قطع تا کنون نام کربوکسی تراپی را شنیده‌اید و با آن آشنایی دارید. یکی دیگر از روش‌های بسیار کاربردی برای رفع جای بخیه عمل سزارین، استفاده از روش کربوکسی تراپی می‌باشد که البته بر روی بسیاری از افراد تاثیرات مثبت و مناسبی داشته است. از جمله نکات بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید، به شرح زیر است:
• این روش به مدت زمان زیادی برای درمان نیاز ندارد.
• در روش کربوکسی تراپی، با استفاده از co2 به بهود این زخم ها خواهند پرداخت که دوران نقاهتی نیز به همراه ندارد
• نتیجه درمان جای زخم با کربوکسی تراپی، بسیار فوق العاده خواهد بود.

جراحی
جراحی یک روش تهاجمی برای از بین بردن و رفع جای بخیه عمل سزارین است. اگر زخم های سزارین با گذشت 6 ماه از انجام زایمان، با پیدایش گوشت های اضافه رو به رو شدندف ممکن است پزشک معالج شما از روش جراحی برای از بین بردن گوشت‌های اضافه و بهبود جای بخیه و زخم استفاده کند. رفع جای بخیه سزارین با استفاده از روش جراحی به این صورت می‌باشد که گوشت‌های اضافی دور زخم یا دور بخیه و حتی روی بخیه برداشته خواهد شد. حین این جراحی می‌توانند پوست های شل زیر شکم را تا حدودی حذف گردد.

رفع جای بخیه عمل سزارین

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا به بررسی رفع جای بخیه عمل سزارین بپردازیم. شما نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران در این خصوص مشورت نمایید.

سوالات متداول در مورد رفع جای بخیه سزارین

  1. رنگ قرمز و بنفش دور زخم سزارین خطرناک است؟
    پس از اینکه جای برش درمان شد، ممکن است اطراف آن قرمز یا بنفش رنگ شود. نگران نباشید، زیرا این امر کاملاً طبیعی است.
  2. ایا استفاده از کرم رتین a برای از بین بردن جای زخم موثر است؟
    هیچ شواهد علمی در مورد مؤثر بودن این کرم‌ها در از بین بردن آثار زخم وجود ندارد.. توجه کنید که در دوران شیردهی استفاده از این نوع کرم‌ها می‌تواند برای نوزاد خطرناک باشد.
  3. آیا درمان خانگی جای زخم سزارین ممکن است؟
    خیر درمان‌های خانگی بی تاثیر است.

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 0 میانگین: 0
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.