تیرگی پوست پس از لیزر به چه دلیل است؟

لیزر موهای زائد یک روش محبوب و موثر برای کاهش رشد مو برای مدت طولانی است. با این حال، برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که پوست آنها پس از درمان تیره تر به نظر می رسد. اما چرا اینطور است و چگونه می توان از واکنش های منفی بعد از لیزر جلوگیری کرد؟ در این مقاله به علت تیرگی پوست پس از لیزر اشاره خواهیم کرد.

همانطور که گفته شد، لیزر موهای زائد یک روش موثر برای از بین بردن موهای زائد طولانی مدت است، اما گرمای شدید لیزر به طور بالقوه می تواند به پوست شما آسیب برساند.

هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (PIH)، یک عارضه جانبی نادر پس از لیزر است ، می تواند در صورت عدم انجام صحیح درمان، به خصوص توسط افراد بی تجربه که از تجهیزات یا تنظیمات نادرست استفاده می کنند، رخ دهد.

تیرگی پوست پس از لیزر ، که به عنوان اختلال هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که پوست اطراف فولیکول های مو تحریک شده و برآمدگی های قرمز و آکنه مانند ایجاد می کند که با گذشت زمان تیره می شوند.

برای جلوگیری از تغییر رنگ و هایپرپیگمانتاسیون، استفاده از درجه تابش نور لیزر مناسب، مراقبت مناسب از پوست و اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید قبل و بعد از هر جلسه لیزر ضروری است.

علل تیرگی تیرگی پوست پس از لیزر

  1. هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (PIH):افزایش موقتی در رنگدانه پوست است که می تواند پس از التهاب رخ دهد. خطر PIHبرای افرادی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر است، اما ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد.
  2. تنظیمات نادرست لیزر: اگر تنظیمات لیزر به درستی برای رنگ پوست شما تنظیم نشده باشد، لیزر ممکن است به جای فولیکول های مو، ملانین پوست را هدف قرار دهد. این می تواند منجر به افزایش رنگدانه و در نتیجه تیرگی پوست پس از لیزرشود.
  3. قرار گرفتن در معرض نور خورشید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید قبل یا بعد از لیزر موهای زائد می تواند باعث تولید ملانین بیشتر و منجر به تیره شدن پوست شود. برای کاهش این خطرات، لازم است در ناحیه تحت درمان از نور خورشید محافظت شود.

علل تیرگی تیرگی پوست پس از لیزر

چه کسانی بیشتر مستعد تیرگی پوست پس از لیزر هستند؟

در حالی که لیزر فرکشنال یا لیزر CO2 فرکشنال برای بیماران با پوست روشن بی خطر است، بیمارانی که پوست تیره تر دارند در معرض خطر افزایش اریتم و نواحی رنگدانه ای هستند که منجر به هایپرپیگمانتاسیون پس از التهابی می شود. هر چه رنگ پوست شما تیره تر باشد، روشن کردن این بیماری دشوارتر است.

بهترین درمان برای تیرگی پوست پس از لیزر چیست؟

در اینجا برخی از بهترین محصولات برای درمان تیرگی پس از لیزر موهای زائد آورده شده است:

  • ویتامین Cیک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به کاهش هایپرپیگمانتاسیون کمک کند. همچنین برای تولید کلاژن ضروری است که می تواند به بهبود ظاهر کلی پوست کمک کند.
  • آلفا هیدروکسی اسیدها اسیدهای لایه بردار هستند که می توانند به برداشتن لایه بالایی پوست و آشکار شدن پوست جدید و تغییر رنگ زیر آن کمک کنند.
  • نیاسینامید نوعی ویتامین B3است که می تواند به کاهش ظاهر رنگدانه ها کمک کند. همچنین می تواند به بهبود عملکرد مانع پوست کمک کند، که می تواند به جلوگیری از تیرگی پوست پس از لیزر در آینده کمک کند.
  • بهترین ماده برای شما بسته به نوع پوست و نیازهای منحصر به فرد شما متفاوت است. اگر پوست شما حساس است، با غلظت کمتر ویتامین Cیا AHAشروع کنید.
  • اگر هایپرپیگمانتاسیون شدیدتر دارید، ممکن است به درمان های تهاجمی بیشتری مانند لیزر درمانی، میکرونیدلینگ، درم ابریژن یا لایه برداری شیمیایی نیاز داشته باشید.
  • میکرونیدلینگ RFروشی است که شامل ایجاد سوراخ‌های کوچک در پوست برای تحریک نوسازی سلول‌های پوست می‌شود که باعث می‌شود لایه بالایی پوست ریزش کند و ظاهر هیپرپیگمانتاسیون، لکه‌های تیره و لکه‌های پیری را کاهش دهد.
  • درم ابریژن، یک روش تهاجمی تر، لایه های عمیق تر پوست را حذف می کند اما ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. میکرودرم ابریژن روش ملایم تری است که لایه های بیرونی پوست را لایه برداری می کند و برای انواع پوست مناسب است.
  • لایه برداری شیمیایی روش های مختلفی هستند که از محلول های اسیدی برای برداشتن لایه بالایی پوست استفاده می کنند. لایه برداری شیمیایی انواع مختلفی دارد و نوع لایه برداری که برای شما بهترین است به شدت هایپرپیگمانتاسیون و نوع پوست شما بستگی دارد.
  • لایه برداری سطحی مکرر برای پوست های تیره تر ترجیح داده می شود، در حالی که لایه برداری با عمق متوسط ​​را می توان برای پوست های روشن تر استفاده کرد.
  • صبور باشید، ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا لکه پوستی کاملا محو شود. صبور باشید و با رژیم درمانی خود سازگار باشید.

چگونه می توان از تیرگی پوست پس از لیزر جلوگیری کرد؟

  • یک معتبر لیزر موهای زائد را با اپراتورهای مجرب انتخاب کنید که می دانند چگونه تنظیمات لیزر را متناسب با رنگ های مختلف پوست تنظیم کنند. مطمئن شوید که یک پزشک و تکنسین لیزر موهای زائد مجرب کارکرده  با انواع پوست را انتخاب کرده اید.
  • دکتر لیزر شما دستورالعمل های خاصی را در مورد نحوه آماده سازی و مراقبت از پوست خود پس از لیزر موهای زائد به شما می دهد. پیروی از دستورالعمل های قبل و بعد جلسات می تواند به جلوگیری از تیرگی پوست پس از لیزر و سایر عوارض جانبی کمک کند
  • اگر بعد از لیزر موهای زائد، متوجه تیرگی پوست شدید، به خاطر داشته باشید که این اغلب موقتی است. رنگدانه ها باید به مرور زمان کمرنگ شوند و در صورت لزوم می توانید برای توصیه های درمانی با پزشک خود مشورت کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید حداقل 3 روز قبل و بعد از قرار ملاقات خود از نور مستقیم خورشید دور بمانید. اگر برنزه می کنید یا از لوسیون برنزه کننده استفاده می کنید، حداقل 2 هفته صبر کنید.
  • ضد آفتاب برای جلوگیری از تشدید هیپرپیگمانتاسیون ضروری است.

چگونه می توان از تیرگی پوست پس از لیزر جلوگیری کرد؟

پاسخ نهایی

بعد از خدمات  لیزری بر روی پوست ممکن است دچار تیرگی پوست پس از لیزر شوید. لیزر امکان دارد پوست را به طور موقت یا دائمی تیره کند. تیرگی پوست پس از التهاب، نتیجه تحت تاثیر قرار گرفتن پوست توسط لیزر به جای فولیکول های مو است. با این حال، از آنجایی که رنگدانه ها نور لیزر را جذب می کنند، پوست برنزه شده یا رنگ های پوستی خاص ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به این عوارض باشد. اگر لیزر برای ناحیه‌ای که در آن استفاده می‌شود بیش از حد بالا تنظیم شده باشد، ممکن است احتمال تیرگی پوست افزایش یابد.

تیرگی پوست در درجه اول بر افرادی تاثیر می گذارد که قبل یا بعد از درمان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب نمی کنند و افرادی که پوست تیره دارند.

تیرگی پوست بعد از لیزر معمولا موقتی و قابل درمان است. با انتخاب یک مرکز معتبر لیزر و انجام دستورات توصیه شده قبل و بعد از درمان و صبور بودن، می توانید یک تجربه لیزر موهای زائد ایمن و موثر را تضمین کنید.

سوالات متداول

  •  آیا لیزر می تواند رنگ پوست را تغییر دهد؟

رفع مشکلات پوستی با لیزر به دلیل احتمال تغیرات در ملانین می تواند سبب تیرگی پوست شود. تغییرات دائمی در رنگ پوست در افرادی با پوست قهوه ای تیره یا سیاه بیشتر دیده می شود. با پزشک خود در مورد روش لیزری که این خطر را کاهش می دهد صحبت کنید.

  •  درمان تیرگی پوست پس از لیزر چیست؟

بهترین درمان برای تیرگی بعد از لیزر موهای زائد به نوع پوست و بودجه شما بستگی دارد. اگر تیرگی خفیف پوست دارید، ممکن است بتوانید با درمان های موضعی مانند ویتامین C، آلفا هیدروکسی اسیدها یا نیاسینامید از شر آن خلاص شوید. در صورت وسیعتر بودن می‌توانید از روشهای دیگر مانند دستگاه های رفع لکه مانند میکرونیدلینگ RF و درم ابریژن و ….. استفاده کنید.

  •  آیا تیرگی پوست پس از لیزر دائمی است؟

به طور کلی، تیرگی پوست پس از لیزر قابل درمان است و نیاز به زمان و حوصله برای درمان موضعی و اجتناب شدید از آفتاب دارد. با این حال، موارد زیادی وجود دارد که برای بازگرداندن رنگ در بیماران با پوست تیره‌تر، نیاز به لایه‌برداری شیمیایی، لایه‌برداری کیملان و روشن‌کننده‌های قوی پوست وجود دارد.

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 0 میانگین: 0
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.