پیشگیری از ریزش مو (22 نکته برای کمک به نجات موهای شما)

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش یا توقف ریزش مو انجام دهید. اما اینکه چه کاری انجام شود به دلیل ریزش مو بستگی دارد.برخی شرایط ، مانند ریزش مو پس از بارداری (telogen effluvium) ، ممکن است به خودی خود برطرف شوند. و به یاد داشته باشید که همه افراد روزانه مو می ریزند ، که کاملا طبیعی است.در این مقاله میخواهیم به 22 نکته برای کمک به نجات موهای شما و پیشگیری از ریزش مو بپردازیم

افزایش رشد و جلوگیری از ریزش مو با مزوتراپی

22 نکته برای جلوگیری از ریزش مو

هنگامی که ریزش مو مداوم است می خواهید به پزشک خود مراجعه کنید. ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی شما ممکن است بتواند تشخیص دهد که آیا ریزش موی شما ناشی از مشکلات تیروئید ، استرس ، عفونت های پوست سر ، آلوپسی آندروژنیک یا به سادگی پیری است.در اینجا 22 نکته برای جلوگیری از ریزش مو آورده شده است

1. رژیم غذایی مدیترانه ای

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات خام و گیاهان تازه مانند رژیم مدیترانه ای ممکن است خطر آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی زنانه یا طاسی با الگوی مردانه) را کاهش داده یا شروع آن را کند کند. بهترین نتایج هنگامی مشاهده شد که شرکت کنندگان بیش از سه روز در هفته از این غذاها – مانند جعفری ، ریحان ، سبزیجات سالاد – استفاده کردند.

2. پروتئین

فولیکول های مو بیشتر از پروتئینی به نام کراتین ساخته می شوند. یک منبع معتبر از 100 فرد مبتلا به ریزش مو ، در سال 2017 ، به کمبودهای غذایی در شرکت کنندگان اشاره کرد ، از جمله اسیدهای آمینه که به عنوان عناصر سازنده پروتئین عمل می کنند.در حالی که محققان خاطرنشان می کنند که مطالعات بیشتری به منبع معتمد نیاز است ، اما داشتن یک رژیم غذایی غنی از پروتئین می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. گزینه های سالم شامل غذاهایی مانند تخم مرغ ، آجیل ، لوبیا و نخود فرنگی ، ماهی ، لبنیات کم چرب ، مرغ و بوقلمون است.

3. ویتامین A

ویتامین A در بخشی از رتینوئیدها تشکیل شده است ، که نشان داده شده است که سرعت رشد مو را افزایش می دهد. این ویتامین همچنین ممکن است به تولید سبوم کمک کند ، پوست سر را سالم نگه داشته و موهای بیشتری را حفظ کند. بشقاب خود را با غذاهای غنی از ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین ، فلفل دلمه ای و اسفناج پر کنید ، فقط به چند مورد اشاره کنید. این مطلب را برای غذاهای بیشتر که به رشد مو کمک می کنند بخوانید: 14 بهترین غذا برای رشد مو.

4. مولتی ویتامین

دانشمندان تشخیص داده اند که ویتامین های A ، B ، C ، D ، آهن ، سلنیوم و روی همه در روند رشد و نگهداری مو ، به ویژه با گردش سلول مهم هستند. شما می توانید در اکثر فروشگاه های مواد غذایی یا داروخانه ها مولتی ویتامین های روزانه پیدا کنید یا از پزشک خود بخواهید که یکی از آنها را برای شما تجویز کند.

5. ویتامین D

یک مطالعه در سال 2018 منبع معتبری را متذکر شد که ویتامین D با آلوپسی بدون لاشه همراه است. درمان کمبودها ممکن است به رشد مجدد کمک کند. در مورد مصرف روزانه 800 تا 1000 IU با پزشک خود صحبت کنید.

6. بیوتین

بیوتین – ویتامین H یا B7 – در سنتز اسیدهای چرب در بدن نقش دارد. این روند برای چرخه زندگی مو ضروری است و در صورت کمبود ممکن است دچار ریزش مو شوید. در مورد مصرف روزانه سه تا پنج میلی گرم با پزشک خود صحبت کنید.

8. جینسینگ

جینسینگ حاوی مواد شیمیایی شیمیایی خاصی است که ممکن است باعث رشد مو وجلوگیری از ریزش مو در پوست سر شود. مطالعه بیشتر برای توصیه دوزهای خاص مورد نیاز است. در ضمن ، با پزشک خود در مورد مصرف مکمل های جینسینگ صحبت کنید یا سعی کنید محلول های موضعی حاوی این ماده را بخورید.

9. شستشوی منظم

شستشوی روزانه مو با سالم و تمیز نگه داشتن پوست سر ممکن است از ریزش آن محافظت کند. نکته اصلی استفاده از شامپوی ملایم است. فرمول های خشن تر ممکن است مو را خشک کرده و باعث شکسته شدن آن شوند و منجر به ریزش مو شوند.

10. روغن نارگیل

طبق بررسی سال 2018 مطالعات انجام شده ، محققان معتقدند که روغن نارگیل ممکن است به جلوگیری از آسیب دیدن مو و قرار گرفتن در معرض نور ماوراrav بنفش (UV) کمک کند. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به اتصال پروتئین موجود در منبع مو کمک می کند و از آن در برابر شکستگی ریشه و رشته محافظت می کند. ماساژ روغن نارگیل به پوست سر ممکن است باعث جریان بهتر خون شده و به رشد مجدد آن کمک کند.

11. روغن زیتون

از روغن زیتون می توان برای حالت عمیق مو ، محافظت از آن در برابر خشکی و شکستگی ناشی از آن استفاده کرد. روغن زیتون همچنین یک ماده اصلی در رژیم غذایی مدیترانه ای است ، که ممکن است به کاهش ریزش موی ژنتیکی کمک کند. در نظر داشته باشید چند قاشق غذاخوری روغن زیتون را مستقیماً روی موها بگذارید و بگذارید 30 دقیقه قبل از شستشو بماند.

12. یک ظاهر طراحی ملایم

از گره های تنگ یا دم اسبی که ممکن است ریشه مو را بکشند و به طور بالقوه منجر به ریزش بیش از حد شوند ، رد شوید. در حالی که در این کار هستید ، بگذارید موهایتان خشک شود تا از تحریک پوست سر خود جلوگیری کنید. مدل های حرارتی ، مانند اتوهای فر یا صاف کننده ، ممکن است باعث آسیب به ساقه مو و یا شکستن آن شوند.

13. پردازش مو

درمان های شیمیایی ، مانند پرم یا رنگ مو ، همچنین ممکن است به مو و پوست سر آسیب برساند. از آرایشگر خود در مورد گزینه های دیگری مانند رنگ موهای آلی و سایر مواردی که حاوی آمونیاک ، پراکسید یا پارا فنیلن دی آمین (PPD) نیستند ، س Askال کنید.

14. لیزر درمانی

لیزرهای سطح پایین ممکن است به بهبود تراکم مو کمک کنند منبع معتبر برای افرادی که ریزش موی ژنتیکی دارند و به دلیل شیمی درمانی ریزش دارند. به این گزینه نور درمانی قرمز نیز گفته می شود و ممکن است با تحریک سلول های بنیادی اپیدرمی کارساز باشد.

15. پلاسمای غنی از پلاکت

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به پوست سر به تحریک رشد در مناطقی که قبلاً تحت تأثیر ریزش مو قرار گرفته اند کمک می کند. خون از طریق سانتریفیوژ عبور داده می شود تا پلاکت ها جدا شود و سپس به پوست سر تزریق می شود. در یک مطالعه 2017 ، 11 شرکت کننده پس از چهار جلسه 30 درصد رشد بیشتر در مناطق نازک دیده اند. طبق کلینیک کلیولند ، هر جلسه بین 500 تا 1000 دلار هزینه دارد و شامل بیمه نمی شود.

16. ماینوکسیدیل

به گفته کلینیک مایو ، این داروی بدون نسخه (OTC) در غیر این صورت با نام Rogaine شناخته می شود و برای تقریباً دو سوم از زنانی که آن را امتحان می کنند موثر است.هر روز مایع یا کف را به پوست سر خود بمالید. عوارض جانبی شامل تحریک پوست سر و آکنه در محل استفاده است. عوارض جانبی نادرتر عبارتند از: ضربان قلب نامنظم و تاری دید.

17. فیناستراید

در غیر این صورت با نام Propecia شناخته می شود ، این قرص تجویز شده ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کند و حتی رشد جدید را تقویت کند. طبق کلینیک مایو ، این ماده برای آقایان تأیید شده و برای مردان زیر 60 سال بهتر عمل می کند. زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند باید از مصرف این دارو خودداری کنند.

18. فنیل افرین

فنیل افرین موضعی با تحریک انقباض عضلات فولیکول ممکن است به ریزش مو کمک کند. به عنوان مثال ، کشیدن مو هنگام مسواک زدن دشوارتر می شود.متأسفانه ، باید مراقب این راه حل پزشکی باشید. دانشمندان فرمول خاصی به نام AB ‐ 102 ایجاد کرده اند ، اما هنوز این فرمول برای عموم منتشر نشده است.

19. روغنهای اساسی

روغن های اساسی ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کنند. یک مطالعه در سال 1998 ، منبع اعتماد 86 نفر از افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا را به دو گروه تقسیم کرد که یکی از آنها روغن چوب درخت سرو بود که با اسطوخودوس و رزماری مخلوط شده بود در پوست سر آنها قرار گرفت. پس از هفت ماه ، 43 درصد از آن گروه بهبود وضعیت خود را نشان دادند. از دیگر روغنهای اساسی مورد توجه می توان به اسطوخودوس ، گیاه بادرنجبویه و نعناع فلفلی اشاره کرد. سعی کنید دو قطره از هر یا همه این روغن ها را با چند قاشق غذاخوری روغن حامل مانند جوجوبا یا گندم مخلوط کنید و 10 دقیقه قبل از شستن به پوست سر بمالید.

20. آب پیاز

افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا ممکن است بعد از دو بار در روز قرار دادن آب پیاز خام روی پوست سر ، رشد مجدد پیدا کنند. در حالی که تحقیقات در مورد این روش درمانی محدود است ، به نظر می رسد که این آب میوه رشد تقریبا 87 درصدی شرکت کنندگان در یک مطالعه کوچک 2014 را تقویت می کند. چگونه کار می کند؟ دانشمندان معتقدند که این جادو در محتوای گوگرد پیاز نهفته است.

21. ماساژ دادن

ما می دانیم که ماساژ پوست سر احساس خوبی دارد ، اما آیا می تواند به رشد موهای شما نیز کمک کند؟ شاید. یک مطالعه کوچک در سال 2016 شرکت کنندگان مورد اعتماد نشان داد که شرکت کنندگان با 24 دقیقه ماساژ در روز نتیجه گرفتند.

22. یوگا

ریزش مو ناشی از استرس ممکن است به خوبی به یوگا پاسخ دهد. برای جلوگیری و کاهش سرعت ریزش مو ، این موقعیت های یوگا تسکین دهنده را امتحان کنید: سگ رو به پایین ، خم شدن به جلو ، حالت شتر ، پایه شانه ، حالت ماهی و حالت زانو. می توانید جریان این موقعیت ها را به صورت رایگان در YouTube پیدا کنید.

چرا مو می ریزد؟

موهای سر شما یک چرخه زندگی را طی می کند که شامل رشد ، استراحت و ریزش است. معمول است که مردم روزانه حدود 100 تار موی خود را از دست می دهند. اگر از دست دادن ناگهانی ، از دست دادن لکه ها یا لاغری کلی بیشتر شدید ، ممکن است بخواهید به دکتر خود مراجعه کنید. برخی از ریزش ها موقتی است و ممکن است به خوبی در تغییرات رژیم غذایی ، برخی از روش های درمانی یا تغییر سبک زندگی واکنش نشان دهد. ضررهای دیگر ممکن است ماندگارتر باشند یا تا زمان درمان یک بیماری زمینه ای متوقف نشوند. در سن 40 سالگی ، تقریباً نیمی از مردان به دلیل شرایط ارثی مانند آلوپسی آندروژنیک (طاسی الگوی مردانه) دچار ریزش مو می شوند. به همین ترتیب ، بیش از نیمی از زنان قبل از 70 سالگی دچار ریزش موی ژنتیکی (طاسی با الگوی زنانه) می شوند.

دلایل ریزش مو

  • شرایط پزشکی ، مانند آلوپسی آره آتا ، عفونت های پوست سر ، یا تریکوتیلومانیا (اختلال کشیدن مو)
  • تغییرات هورمونی ناشی از بارداری ، زایمان ، یائسگی یا مشکلات تیروئیدی
  • داروها یا مکمل ها ، مانند داروهای مورد استفاده در سرطان ، فشار خون بالا ، افسردگی یا آرتروز
  • پرتودرمانی برای شرایطی مانند سرطان
  • استرس ، چه جسمی و چه احساسی
  • شیوه های یک ظاهر طراحی شده مانند پوشیدن دم اسبی تنگ و یا قرنیه زدن
  • در صورتی که دچار ریزش ناگهانی یا شدید مو هستید ، قرار ملاقات با پزشک خود را در نظر بگیرید. برخی از شرایط ، مانند مشکلات تیروئید ، ممکن است به درمان های خانگی پاسخ ندهند و نیاز به درمان علل اصلی داشته باشند. همچنین بخاطر داشته باشید که هر درمانی که استفاده می کنید ممکن است از شش ماه تا یک سال طول بکشد تا در مناطقی که ریزش مو قبلاً رخ داده است ، بهبود یابد.

اگر به سلامت پوست و موی خود اهمیت میدهید با مشاوران ما در کلینیک دلتا تماس حاصل نمایید

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 2 میانگین: 5
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.