سوالات متداول تزریق ژل و فیلر

تزریق ژل و فیلر یک روش غیرجراحی است که برای بهبود ظاهر پوست و ایجاد حجم، شکل و ترمیم نقاط خاص صورت و بدن استفاده می‌شود. این روش با استفاده از موادی مانند اسید هیالورونیک، کلاژن، یا ژل‌های دیگر، انجام می‌شود که به طور معمول از موادی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارند یا به طور مشابهی با آن‌ها عمل می‌کنند. این فرآیند معمولاً در محلول‌های ژل و فیلر انجام می‌شود که توسط پزشک یا پزشک زیبایی به نقاط مورد نظر تزریق می‌شود.

موارد شائع شامل افزایش حجم لب، پرکردن چین و چروک‌های صورت، بهبود ظاهر گودی‌های زیر چشم، و کاهش نقاط ضعف و نواحی خمیده در صورت و بدن می‌شود. این روش معمولاً به سرعت انجام می‌شود و نیاز به زمان بهبودی کمتری نسبت به روش‌های جراحی دارد. با این حال، ممکن است برخی از عوارض موقت مانند قرمزی، ورم، یا درد ملموس در محل تزریق ایجاد شود که معمولاً در چند روز بعد از انجام روش رفع می‌شود. به دلیل وجود مواد غیر قابل جذب، تزریقات ژل و فیلر معمولاً نیاز به تجدید بازدید دارند تا به نتیجه دلخواه برسید و از جلوگیری از افتادگی و تغییرات دیگر در طول زمان استفاده شود.

تفاوت ژل و فیلر چیست؟

فیلر (Filler ) در زبان انگلیسی به معنای پر کننده می باشد. از آنجایی که ژل نقش پر کننده و حجم دهنده  در صورت دارد باصطلاح به ژل، فیلر هم گفته می شود و  در واقع با هم دیگر فرقی ندارند.

 

 

• چه نکاتی را قبل از تزریق ژل یا فیلر باید رعایت کنیم؟

قبل از تزریق نیاز به مراقبت خاصی نیست ، اما بهتر است مصرف چای سبز یا سیر و موادی شبیه به آنها کاهش یابد و داروهایی مثل آسپرین، مولتی ویتامین و ویتامین سی استفاده نشود. مصرف این مواد باعث رقیق تر شدن خون و افزایش ریسک کبودی در هنگام تزریق ژل یا فیلر می گردد.

• آیا تزریق ژل با درد همراه است؟

تزریق ژل معمولا دردناک و غیر قابل تحمل نیست. اما بخاطر راحتی بیشتر مراجعه کننده ها از پماد بی حسی موضعی و در برخی موارد مثل تزریق ژل لب از بی حسی تزریقی (مثل بی حسی دندانپزشکی) استفاده میشود. بنابراین شخص دردی را احساس نمی کند.

 

تزریق ژل گونه

• تزریق ژل چه مدت طول میکشد؟

تزریق ژل معمولا بین 10 الی 20 دقیقه طول می کشد .

• آیا تزریق ژل یا فیلر باعث غیر طبیعی شدن ما می شود؟

این مهم ترین و پر تکرار ترین سوالی است که هنگام تزریق ژل یا فیلر از پزشک پرسیده می شود.

اگر پزشک با تجربه باشد، تزریق اصولی باشد و جای درستی تزریق شود شما غیر طبیعی نخواهید شد ! البته در نظر داشته باشید که فیلر ها و ژل ها نیز باید معتبر باشند.

پزشک با شناخت آناتومی صورت و با بررسی چهره شخص بهترین فرم و حالت تزریق را برای فرد در نظر می گیرد، اینکه کجا تزریق شود و به چه مقدار تزریق شود بشما کمک خواهد کرد تا شما چهره زیباتر و جوانتری داشته باشید و غیر طبیعی نشوید.

در نظر داشته باشید که داشتن یک صورت تحلیل رفته، زیر چشمان گود و خط خنده عمیق یا لب های باریک و کم حجم بیشتر چهره را غیر طبیعی خواهد کرد.

در کلینیک دلتا پزشکان زیبایی به شما کمک می کنند تا اگر بصورت ذاتی مثلا زیر چشم گودی دارید یا در اثر مرور زمان کاهش حجم داشته اید یا مثلا خط خنده شما عمیق تر شده است با تزریق ژل و فیلر، حجم از دست رفته به شما باز گردد و شما صورت جوانتر و شاداب تری داشته باشید.

در کلینیک لیزر و زیبایی دلتا، تزریقات بیشتر به هدف جوانسازی، رفع نواقص چهره و ایجاد بالانس با افزایش حجم برخی از نواحی صورت انجام میپذیرد که منچر به زیباتر و جوان تر شدن فرد می شود.

• چه فرقی بین برندهای ژل یا فیلر هست؟

ژل ها هر چقدر برند بالاتر و بهتری داشته باشند، معمولا کیفیت بالاتری نیز خواهند داشت و در فرم دهی و ایجاد تغییرات طبیعی کمک کننده تر خواهند بود. در مجموع اگر ژل ها دارای تاییدیه جهانی (FDA ، CE ) باشند و از لحاظ کیفیتی مورد تائید باشند تفاوت اساسی زیادی با هم نخواهند داشت. بعضی از ژل ها پر کنندگی بیشتری دارند یا ممکن است پخش یکنواخت تری داشته باشند یا سبک تر باشند.

در بعضی موارد ژل ها ممکن است خاصیت روشن کنندگی یا جوانسازی هم داشته باشند. بعضا ممکن است بافت سبک یا سنگینی داشته باشند مثلا بافت سبک برای لیفت لب مناسب است و غیره. اینجا پزشک است که تصمیم میگیرد و بشما توصیه میکند که با توجه به نیازی که شما دارید یا شرایط اقتصادی شما کدام برند برای شما مناسب تر خواهد بود.

• آیا مثلا از ژل خط خنده م میتوانم برای زیر چشمم هم استفاده کنم یا بالعکس؟

اساس اکثر ژل ها هیالورورنیک اسید می باشد. که با توجه به میزان درشت یا ریز بودن مولکول ها  برای نواحی مختلف قابل استفاده می باشد. مثلا ژل زیر چشم ریز مولکول است و قابلیت پخش یکنواختی دارد اما مولکول های ژل خط خنده و زاویه فک درشت مولکول هستند و اصلا قابل استفاده برای لب یا زیر چشم نیستند و باعث غیر یکنواختی زیر چشم می شوند چون اساس این ژل برای آن ناحیه ساخته نشده است.

هر ناحیه از صورت ژل مخصوص بخود را دارد که کیفیت مولکول های آن مناسب برای تزریق همان ناحیه می باشد. اما برخی از انواع ژل ها هم هستند که خیلی تخصصی برای یک ناحیه نیستند و به آن ها فول فیس گفته می شود و برای تمام نواحی صورت به غیر از زیر چشم مناسب می باشد.

• علت تفاوت قیمت ژل ها یا فیلرها با همدیگر چیست؟

ژل ها بر اساس برندشان، غلظت هیالورونیک و اینکه چه خصوصیتی دارند و ساخت کدام کشور هستند قیمت های متفاوتی دارند.

مثلا ژل الانسه ساخت کشور هلند، مناسب برای کل صورت بجز لب و زیر چشم می باشد و همزمان دو خاصیت پرکنندگی و جوانسازی را داراست و جزو گران ترین ژل های موجود در مارکت زیبایی است. ژل الانسه بسته به نوع آن (S,M,L) از یک سال تا چهار سال دوام دارد.

در کلینیک زیبایی دلتا بهیچ عنوان از ژل های بی شناسنامه و چینی استفاده نمی شود.

• اگر برند خوب انتخاب کنیم آیا مهارت پزشک در نتیجه نهایی تزریق ژل یا فیلر مهم است؟

بله. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم مهارت پزشک و تجربه آن در نتیجه تزریق ژل بسیار مهم است. حتی اگر برند خوب و با کیفیت برای تزریق انتخاب کنید اما پزشکتان مهارت و تجربه کافی در این زمینه نداشته باشد ممکن است نتیجه تزریق فیلر برایتان چندان رضایت بخش نباشد. فراموش نکنید تزریق ژل نیازمند تکنیک و مهارت است، پزشک بایستی به آناتومی صورت آگاه بوده و تناسب اجزا صورت را با یکدیگر را به خوبی رعایت کند تا نتیجه تزریق برایتان عالی و رضایت بخش باشد

• آیا تفاوتی دارد که چه پزشکی برای ما ژل یا فیلر تزریق میکند؟

اگر بین انتخاب پزشکان مختلف برای تزریق مردد هستید بهتر است آن پزشکی را انتخاب کنید که دارای نمونه های زیاد کار تزریقی بوده و به اصطلاح در این زمینه تجربه بیشتر دارد و از همه مهمتر نمونه های تزریقی به سلیقه شما نزدیک تر است. امروزه بسیاری از پزشکان اقدام به تزریق فیلر و ژل به ناحیه ی صورت می کنند اما فراموش نکنید که همه ی آن ها حس زیبایی شناسی نداشته و ممکن است به خوبی به تناسب اجزا صورت با یکدیگر آگاه نباشند. به همین دلیل ممکن است یک پزشک برای تزریق بوتاکس معروف باشد اما گزینه ی مناسبی برای تزریق ژل یا فیلر به صورت نباشد.

• دوام ژل به چه عواملی بستگی دارد؟

  • برند ژل ! بعضی از ژل ها دوام کمتری تسبت به ژل های دیگر دارند.
  • قدرت جذب بدن شما ! که فرد به فرد متفاوت است !
  • نحوه نگهداری شما ! مثلا اگر فیلر زیر چشم زده اید و عادت به آرایش چشم و پاک کردن مرتب چشمتان دارید احتمال جذب فیلر زیر چشم را افزایش می دهید!
  • رژیم غذایی شما ! مثلا اگر اهل نوشیدنی داغ و غذای داغ هستید و ژل لب تزریق کرده اید، حرارت احتمال افزایش جذب ژل را بیشتر میکند.

• پس از تزریق ژل چه نکاتی را باید رعایت نماییم؟

از قرار دادن کمپرس سرد و گرم پرهیز نمایید ، هم چنین به مدت 24 ساعت از آشامیدن و میل نمودن مایعات و غذاهای داغ اجتناب ورزید به خصوص بعد از تزریق ژل لب .

• آیا تزریق ژل یا فیلر برای بدن ضرر دارد؟

اگر تزریق در مراکز بهداشتی و معتبر و توسط پزشک مجرب انجام شود ، هیچ مشکلی برای اشخاص ایجاد نمی کند . تزریق ژل زمانی که توسط پزشک و در دوز مناسب صورت گیرد عوارضی را به همراه نمی آورد.

• فواید تزریق ژل چیست؟

چون جنس ژل ها از اسید هیالورونیک است و اسید هیالورونیک یک ماده بسیار ارزشمند و گرانبها در بالابردن کیفیت پوست است، ژل ها علاوه بر حجم دهی باعث افزایش کیفیت پوست و کلاژن سازی نیز می شوند. چون پوست برای کلاژن سازی به هیالورونیک احتیاج دارد. بنابراین تزریق ژل خوب در حقیقت یک تیر و دو نشان است هم جوانسازی و هم حجم دهی

• چه زمانی ژل گلوله می شود؟

پس از تزریق ژل ممکن است فیلر تزریقی زیر پوستتان گلوله شود. اما به چه علت چنین اتفاقی رخ می دهد؟

  • تزریق ژل های چینی، ارزان قیمت و بی کیفیت و یا تقلبی

تحت هیچ شرایطی از ژل های بی کیفیت و ارزان قیمت استفاده نکنید. استفاده از این ژل ها می تواند خطرات و عوارض جدی برایتان به همراه داشته باشد که گلوله شدن یکی از مشکلات شایعی است که تزریق این ژل ها به همراه دارد.

  • تزریق توسط افراد غیر پزشک و یا پزشکان بی تجربه

تزریق ژل نیازمند مهارت و تبحر پزشک است. انجام این کار توسط افراد غیر پزشک و یا پزشکانی که تجربه، مهارت و تکنیک درستی در این زمینه ندارند می تواند عوارضی هچون گلوله شدن ژل زیر پوست را به همراه داشته باشد.

  • تزریق حجم زیاد ژل و یا انتخاب برند نامناسب

اگر میزان حجم ژل تزریق شده به صورتتان نسبتا زیاد باشد، از برند نامناسب برای تزریق استفاده شود و یا تزریق سطحی انجام شود از جمله دلایلی است که می تواند باعث گلوله شدن ژل در زیر پوست باشد.

  • فشار و یا ضربه به ناحیه ی تزریق ژل

فشار دادن ناحیه ی تزریقی و یا ضربه به این ناحیه باعث تغییر شکل، تغییر حالت و یا جا به جایی مختصر در زیر پوست می شود که پیامد آن می تواند گلوله شدن ژل در زیر پوست باشد.

  • رعایت نکردن و بی توجهی به نکات مراقبتی پس از تزریق ژل

اگر به توصیه ها عنوان شده توسط پزشک پس از تزریق دقت نکنید و یا نسبت به رعایت برخی نکات مراقبتی بی توجه باشید احتمال ایجاد عوارضی مانند گلوله شدن ژل در زیر پوست وجود دارد.

• اگر از نتیجه ژل راضی نبودیم چکار کنیم؟

توصیه ما به شما در این مورد این است که صبور باشید و عجولانه تصمیم نگیرید. بعد از تزریق ژل، به علت ورود و خروج سوزن به درون بافت، پوست ملتهب، قرمز و کمی متورم به نظر می رسد. بهتر است اجازه دهید حداقل دو الی سه هفته زمان بگذرد، تورم فروکش نموده و ژل به اصطلاح درون پوست جا بیفتد و در صورت نارضایتی از نتیجه می توانید موردتان را با پزشک مطرح کنید

معمولا نارضایتی از نتیجه ژل به دلیل برجستگی بیش از حد ناحیه ی مورد نظر، غیر قرینه بودن، ایجاد ناهمواری زیر پوست و امثالهم است. در مواردی مانند غیر قرینگی به راحتی و با تزریق ژل مجدد مشکل بر طرف می گردد اما در برخی موارد مانند افزایش بیش از حد حجم ناحیه ی مورد نظر، موارد زیر توسط پزشک به شما توصیه می شود:

  • اگر نتیجه ژل تزریقی برایتان کمی ناخوشایند است پزشک در درجه اول به شما توصیه می کند صبر کنید تا با گذشت زمان ژل درون پوستتان تجزیه شده و از بین برود (این روش صرفا برای ژل های با پایه ی اسیدهیالورونیک توصیه می شود)
  • استفاده از آنزیم های تجزیه کننده که این روش نیز صرفا برای ژل های بر پایه ی اسید هیالورونیک قابل انجام است.
  • تخلیه ی ژل (این روش بایستی توسط پزشک مسلط و آگاه به آناتومی صورت و دهان انجام شود)

در کلینیک دلتا تزریق ژل طی دو مرحله و با فاصله دو هفته انجام می شود

طی جلسه اول مقداری ژل به پوستتان تزریق می شود و ژل زیر پوست آبگیری شده و به اصطلاح جا می افتد.

در مرحله دوم تزریق و پس از طی دو هفته نقاط نیازمند به تزریق مجدد ژل مشخص می شود

فواید این کار:

حداکثر رضایت از نتیجه تزریق ژل، حفظ چهره طبیعی و ماندگاری طولانی تر است

• ماندگاری تزریق ژل چقدر است؟

ماندگاری ژل تزریق شده به چندین عامل بستگی دارد. اول از همه بسته به برند ژل، و ماندگاری تعریف شده برای آن فیلر دارد. ژل های صورت بر حسب غلظت و تراکم هیالورونیک اسید و همچنین فرمولاسیون دارای میزان ماندگاری متفاوتی هستند.

دومین عامل تعیین کننده در میزان ماندگاری ژل یا فیلر محل تزریق است. برای مثال ناحیه ی لب حرکت نسبتا زیادی داشته و با اجسام گرم و سرد مرتبا در تماس است و به همین دلیل عمر فیلرهای تزریقی به این ناحیه حداکثر شش تا نه ماه است. در حالی که ناحیه ای مانند زیر چشم تحرک چندانی نداشته و بر خلاف لب با اجسام سرد و گرم در تماس نیست و به همین علت ممکن است تا بیش از یکسال ماندگاری داشته باشد.

رعایت نکات مراقبتی پس از تزریق ژل، قدرت جذب ژل توسط پوست افراد، سبک زندگی، عادات و رژیم غذایی و … از دیگر مسائلی است که همگی در میزان ماندگاری ژل تزریقی به صورت موثر است. با تمام این تفاسیر اگر بخواهیم به طور کلی به عددی برای دوام فیلر درون پوست اشاره کنیم می توان ماندگاری ژل را حدودا از 6 الی 18 ماه در نظر گرفت.

• آیا ژل هایی که دوام زیادی دارند بهترند ؟

قبلا هم اشاره کردیم که ژل ها با توجه به میزان ماندگاری به سه دسته دائم، نیمه دائم و موقت تقسیم می شود. امروزه فیلرهای موجود در بازار که بر پایه اسید هیالورونیک هستند اکثرا از نوع موقت بوده و بدون ایجاد عارضه پس از گذشت زمان درون پوست جذب می شوند. در گذشته از ژل های دائم برای تزریق استفاده می شد. این ژل ها جذب پوست نشده و درون پوست ماندگار بودند. عوارض تزریق ژل های دائم به حدی زیاد بود که امروزه متخصصان تزریق ژل های دائم را به هیچ عنوان توصیه نمی کنند.

اگرچه امروزه پایه ی بیشتر ژل های تزریقی اسید هیالورونیک است اما با توجه به درصد و غلظت به کار رفته و همچنین نوع فرمولاسیون فیلر، میزان ماندگاری متفاوتی دارند. برای مثال فیلر الانسه که بر پایه ی اسید هیالورونیک است با فرمولاسیونی ابداعی و ترکیب با مواد جوانساز می تواند بین یک الی چهار سال ماندگاری داشته باشد.

اگر قصد دارید از برندی استفاده کنید که دوام نسبتا زیادی دارد حتما از فیلرهای بر پایه هیالورونیک اسید استفاده نموده و از برندهای معتبر و مطرح و با کیفیت برای تزریق استفاده کنید.

• اگر بعد از تززریق ژل کبود شدیم چکار کنیم؟

ورود و خروج سوزن به پوست برای تزریق ژل به لایه های زیرین باعث پارگی مویرگ های بسیار ظریف زیر پوست می شود. در بیشتر افراد این کبودی چندان طولی نمی کشد و پس از طی چندین روز از بین می رود. رعایت برخی نکات ساده باعث جلوگیری و بهبود هر جه سریعتر کبودی می شود. برخی از این راهکارها را در ادامه با یکدیگر بررسی می کنیم:

  • حداقل 10 روز قبل از تزریق از داروهای رقیق کننده خون (آسپرین) و یا داروهایی که منجر به تشدید خونریزی می شوند پرهیز کنید.
  • مصرف دخانیات را به حداقل ممکن کاهش دهید.
  • برای کاهش التهاب و جلوگیری از ایجاد و یا گسترش کبودی حداقل تا 24 ساعت از کمپرس سرد (آیس) استفاده کنید.
  • از فعالیت های سنگین در روزهای پس از تزریق خودداری کنید. افزایش فشار و ضربان قلب حین فعالیت ورزشی احتمال تشدید کبودی را تقویت می کند.
  • از محیط های گرم در روزهای اولیه پس از تزریق دوری کنید. محیط های گرم و یا شستشوی پوست با آب گرم می تواند به گسترش کبودی کمک کند.

چه کسانی نباید ژل یا فیلر تزریق کنند؟

• زنان باردار یا شیرده
• افرادی که سابقه بیماری های خود ایمنی همچون آسم و آلرژی دارند
• افراد مبتلا به دیابت که از انسولین استفاده می کنند
• افراد دارای بیماری های خود ایمنی شدید مانند لوپوس و روماتیسم و سندرم نفروتیک
• افرادی با سابقه سکته قلبی 6. افرادی که از داروی آسپیرین یا وارفارین استفاده می کنند
• سابقه خون لخته شده و ترومبوز وریدهای عمقی
• افرادی که به خاطر بیماری قلبی از داروهای مختلف استفاده می کنند

• افراد با سابقه سکته مغزی

چند نوع ژل یا فیلر داریم؟

ژل ها دو دسته اند یا هیالورونیک هستند یا غیر هیالورونیک. هیالورونیک ها اساسا بی رنگ و شفاف هستند که اکثر ژل های موجود در بازار زیبایی اسیدهیالورونیک می باشد. غیر شفاف ها مثل ژل الانسه که هفتاد درصد از هیالورونیک تشکیل شده و سی درصد از یک ماده جوانساز شیری رنگ و تنها ژل کلاژن ساز دنیا می باشد که دوام آن بر حسب قدرت ماده جوانساز آن از یک تا چهار سال متغیر است.

تفاوت ژل الانسه با ژل هیالورونیک
تفاوت ژل الانسه با ژل هیالورونیک

اسید هیالورونیک چیست؟

اسید هیالورونیک (Hyaluronic Acid) ماده‌ی زمینه ای پوست است که در نقاط مختلف بدن مثل پوست، چشم‌ها و مفاصل وجود دارد. هر چه قدر این ماده در زیر پوست بیشتر باشد پوست زیباتر و شفاف تر خواهد بود. با افزایش سن میزان اسید هیالورونیک در پوست و در کل بدن کاهش می یابد. اسید هیالورونیک ماده ای لزج مانند است که چندین برابر وزن و حجم خود آب گیری میکند و باعث بالا رفتن رطوبت پوست و لغزنده شدن بافت‌ها و مفاصل بدن می‌گردد.

قبل و بعد هیالورونیک اسید مزوژل

 

فیلم تزریق ژل خط خنده در کلینیک دلتا را مشاهده کنید.

اگر هنوز سوالی در این زمینه دارید میتوانید از طریق واتساپ یا اینستاگرام با کارشناسان کلینیک جوانسازی و لیزر دلتا در تماس باشید.

خواندن این مطلب را از دست ندهید: سوالات رایج در مورد تزریق بوتاکس

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 2 میانگین: 5
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.