آیا لیزر سرطان زاست؟

آیا حذف موهای زائد توسط دستگاههای لیزر باعث سرطان می شود؟

خبر منتشر شده در سایت فاکس نیوز

تهیه کننده گزارش : لیندسی کارلتون

مترجم : مژده طباخیان

لینک خبر در فاکس نیوز

 ما این سوال را از یک بیننده دریافت کردیم:


دکتر Manny عزیز
ماه عسلم نزدیکه و میخواستم بیکینی و لاینم را لیزر کنم ! اما نگران پرتوهای لیزر هستم آیا بین لیزر موهای زائد و سرطان رابطه ای وجود دارد؟
با تشکر،
آنی

 

دکتر Manny پاسخ می دهد:


از لحاظ خطر سرطان، پرتوهای اشعه ایکس و پرتوهای گاما خطرناک هستند و به عنوان اشعه یونیزه شده با فرکانس بالا شناخته می شونداگرچه هر دو نوع از منابع طبیعی مانند گاز رادیون به وجود می آیند، اما می توانند ساختگی هم باشندبه عنوان مثال، نیروگاه های هسته ای این نوع پرتوها را برای انرژی هسته ای تولید می کنند و مراکز تصویربرداری پزشکی مانند سی تی اسکن از تصاویر اشعه ایکس برای عکسبرداری مناطق داخلی بدن استفاده می کنند.

هنگامی که پرتوهای یونیزه شده مانند امواجی که در بالا قید شد از بدن عبور می کند، می تواند باعث آسیب مستقیم به DNA سلول ها شوند و بعدها امکان تبدیل به سرطان را دارند.

اما در لیزر موهای زائد که مورد تایید اداره غذا و داروی آمریکا (FDA)  است از انرژی نور غیر یونیزه استفاده می کند.

دکتر ویتنی بوو، یک متخصص پوست در نیویورک، به فاکس نیوز ( FoxNews  ) گفت: انرژی نور این لیزرها به صورت سطحی است و در سطح پوست باقی می ماند. این نوع لیزر  هیچ آسیبی به DNA  نمی رساند و باعث جهش های DNA نمی شود.

پالس های انرژی نور استفاده شده در درمان های حذف موهای زائد تنها برای گرم کردن و از بین بردن فولیکول های مو طراحی شده اند.که مو را تغذیه میکنند و باعث رشد مو هستند. کارشناسان می گویند که هیچ ریسک و خطری برای لیزر موهای زائد وجود ندارد اگرچه برخی از زنان همچنان نگران درمان مناطق خاص بدن خود مخصوصا در نزدیکی اندام های تولید مثل هستند.

نحوه تاثیر گذاری لیزر بر موهای زائد

دکتر کنستانتین زکاشانسکی، یک متخصص انکولوژی در بیمارستان کوه سینا به فاکس نیوز  FoxNews گفت: “لیزر در خارج از عمق فولیکول مو نفوذ نمی کند و اندام های داخلی به هیچ وجه تحت تاثیر قرار نمی گیرند .”

در حال حاضر هیچ تحقیقی نشان نداده است که انرژی نور حاصل از انواع لیزر موهای زائد می تواند باعث ایجاد سرطان شود.

بوی گفت: تنها خطراتی مانند قرمزی، زخم و تغییر رنگ در منطقه تحت درمان در صورت عدم رعایت موارد احتیاط و تشخیص صحیح پوست وجود دارد.

اگر یک بیمار بعد از لیزر تجویز شود، برخی از داروها می توانند در محدوده تحت درمان قرار گیرند.

دکتر بوی گفت: ” سرد کردن ناحیه ی لیزر شده بلافاصله بعد از درمان امری کلیدی است – کمپرس شیر سرد نیز شگفت آور آرامش بخش است.” “در صورت احساس ناراحتی یک ایبوپروفن می تواند تورم و قرمزی را کاهش دهد، اما از مصرف تایلنول خودداری کنید

اگر قرمزی طولانی مدت بود و بیش از چند ساعت طول کشید، به پزشک خود بگویید تا بتواند تنظیمات دستگاه را در جلسه بعدی شما تغییر دهد.

به طور متوسط، برای رسیدن به نتایج پایدار و مطلوب حدود شش جلسه  کافی است، اما دکتر بوو بیمارانش را تشویق می کند تا هر دو سال یکبار برای موهایی که در طول انجام لیزر در فاز رشد نبودند مراجعه و لیزر را تکرار کنند.

برای افرادی که به دنبال روش های سنتی حذف مو هستند، دکتر Bowe  توصیه می کند که از تیغ و shave  کردن استفاده کنید.

اگر حذف موهای زائد با لیزر برای شما گران تمام می شود، از تیغ زدن به جای اپیلاسیون و وکس کردن استفاده کنید که از بقیه روش های سنتی بهتر است. زیرا اپیلاسیون دارای بیشترین خطر ایجاد موهای زیر پوستی است که می تواند دردناک باشد و حتی با MRSA آلوده شود. MRSA : یک نوع باکتری است که در پوست و بینی سی درصد مردم بصورت طبیعی وجود دارد و با ایجاد زخم احتمال رشد و نمو و ایجاد عفونت دارد.

 

 توئیتر دکتر Manny : @drmannyonFOX

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 5 میانگین: 3.4
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.