قبل و بعد لیزر چکار کنیم؟

چرا رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد لیزر مهم است؟

گرفتن یک نتیجه خوب از لیزر موهای زائد نیازمند رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد لیزر است. حتی شیو و ژیلت کردن موهای زائد قبل و بعد لیزر و در حین جلسات لیزر نیز مهم است و اشتباه در انجام این کار می تواند بر نتیجه لیزر و سلامت پوست شما تاثیر گذار باشد. اگر بدون توجه و رعایت این نکات لیزر موهای زائد بدن خود را شروع کنید، ممکن است ناخواسته به پوست خود آسیب برسانید و یا در ازای هزینه ایی که  میکنید چندان نتیجه نگیرید!

در ادامه مقاله میتوانید فایل پی دی اف مراقبتهای قبل لیزر، بعد لیزر و نکات مربوط به شیو کردن صحیح موها را دانلود و در تلفن همراه خود ذخیره کنید.

قبل لیزر چه نکات مراقبتی را رعایت کنیم؟

  1. حداقل 2 هفته قبل از لیزر موهای زائد از انجام روشهای اپیلاسیون، وکس، موکن، اپیلیدی، بند انداختن، موم و یا کرم موبر در ناحیه مد نظر برای لیزر خودداری کنید.
  2. شب قبل از لیزر بدن بایستی موها کاملا ژیلت شوند.  هنگام لیزر هیچ مویی نباید روی سطح بدن باشد.البته به جز نواحی تست شات در جلسه اول لیزر (در بند بعدی شرایط آن را بخوانید).
  3. اگر جلسه اول لیزر موهای زائد بدن شماست، یا اولین جلسه ایست که به کلینیک دلتا مراجعه می کنید یا در حالت شارژ لیزر هستید، از هر ناحیه بدن که قرار است لیزر کنید، به اندازه یک دایره کوچک ( اندازه یک سکه ) مو باقی بگذارید. فرضا از نواحی ساق، ران، ساعد و….هر کدام جداگانه به اندازه یک سکه مو ژیلت نشده باقی بگذارید. این امر باعث می شود تا وضعیت موهای زائد در هر ناحیه از نظر میزان تراکم، ضخامت و رنگ مو مورد بررسی قرار گرفته و تست شات جهت تعیین درجه و تنظیمات لیزر در آن ناحیه انجام شود.
  4. اگر می خواهید موهای صورت را لیزر کنید ، حداقل از 7-10 روز قبل از لیزر، نباید موهای صورت را بردارید و بایستی با صورت شیو نشده به کلینیک مراجعه کنید.  پس از بررسی وضعیت موی صورتتان، درجه و نوع دستگاه برای شما انتخاب  می شود. لطفا یک ژیلت شخصی همراه داشته باشید تا پس از معاینه ، موهای صورت را ژیلت کنید.
  5. حداقل سه هفته قبل از درمان با لیزر از برنزه کردن پوست خودداری کنید.
  6. روز انجام لیزر هیچ ماده آرایشی-بهداشتی روی پوست استفاده نشود. مواد روی پوست قبل لیزر با آب کاملا شسته و خشک شود . حتی ضد آفتاب، کرم مرطوب کننده، اسپری و مام ضدعرق و لوسیون نیز مجاز نیست. ناحیه تحت لیزر بایستی کاملا تمیز و عاری از مواد شیمیایی باشد.
  7. اگر از پماد بی حسی ( زایلاپی یا لیدوکائین ) در موضعی استفاده کرده اید، حتما می بایستی قبل از انجام لیزر موهای زائد آن را با آب بشویید.
  8. مصرف برخی داروها مثل راکوتان، آکوتان، برخی داروهای هورمونی و لایه بردار با لیزر تداخل دارد و ممنوعیت لیزری دارد. قبل از لیزر حتما به پزشک، مدیر مرکز و یا اپراتور خود گزارش دهید.
  9. مهم : در صورت داشتن سابقه تیروئید، مشکلات هورمونی، عادات ماهیانه نامنظم، تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک حتما با پزشکان دلتا مشاوره قبل از لیزر داشته باشید چون این عوارض در صورت درمان نشدن یا کنترل نشدن ممکن است نتیجه لیزر شما را با مشکل مواجه کنند. افرادی که تحت نظارت پزشک کنترل هستند و یا دارو مصرف می کنند، می توانند جلسات لیزر خود را شروع کرده یا ادامه دهند. 

بعد لیزر چه نکات مراقبتی را رعایت کنیم؟

  1. ما بین جلسات لیزر برای رفع موهای زائد در منطقه لیزر شده فقط از ژیلت استفاده شود.
  2. در طول درمان لیزر موهای زائد از برنزه کردن پوست خودداری کنید.
  3. به هیچ عنوان برای برداشتن موها از موچین ، اپیلیدی، وکس، موکن ، موم، کرم موبر و … استفاده نشود.
  4. اگر منطقه درماني صورت مي باشد ، حداقل از دو روز قبل و بعد داروهاي حساسيت زا ( ضد لك ، لايه بردار، ویتامین سی و … ) استفاده نشود.
  5. بعد از ليزر درماني تا يك روز، موضع فقط با آب خنک یا ولرم خنک شسته شود ( از آب گرم و صابون استفاده نشود).
  6. اگر بعد از لیزر قرمزی و خشکی پوست ایجاد شد از کرم ترمیم کننده استفاده شود.
  7. كرم ضد آفتاب صبح و ظهر به تمام صورت و نواحی که نور (طبیعی یا حتی مصنوعی) می تابد ماليده شود.
  8. در طی جلسات لیزر، ژیلت شخصی، ترمیم کننده و حوله کوچک همراه خود داشته باشید.
  9. از پوشیدن لباس ها و شلوارهای تنگ و چسبان و پلاستیکی پس از انجام لیزر بشدت خودداری نمایید به ویژه در فصل تابستان.
  10. در صورت بروز خارش، قرمزی یا ..، مورد دیگر، می توانید با مرکز تماس بگیرید یا در واتساپ کلینیک سوال خود را در میان بگذارید.
  11. برای دیدن نتیجه واقعی لیزر، حدودا 10-12 روز پس از لیزر ژیلت کنید و از آن پس نتیجه لیزرتان را مشاهده کنید. تا قبل از آن نیز مجاز به ژیلت کردن هستید ولی ممکن است ساقه موها همچنان به رشد خود تا چندین روز ادامه دهند.
 دانلود پی دی اف نکات مراقبتی بعد لیزر موهای زائد – کلینیک دلتا

قبل و بعد لیزر چطور موها را شیو یا ژیلت کنیم؟

  1. بهتر است از ژیلت های یکبار مصرف و بی کیفیت برای شیو کردن موها استفاده نکنید! از برندهای معتبری مثل ژیلت فیوژن، ونوس و….  استفاده کنید تا جوش و موهای زیرپوستی را به حداقل برسانید.
  2. ژیلت های یک بار مصرف بخاطر زاویه غیر استاندارد تیغه ها علاوه بر شیو ناقص موها، باعث برداشتن لایه های سطحی پوست و افزایش میزان خارش، التهاب و حساسیت های پوستی می شوند.
  3. خلاف جهت رویش مو شیو نکنید. این کار باعث تشدید جوش و موی زیرپوستی و خشن تر شدن موهای تازه رسته می شود.
  4. ناحیه ای که قصد ژیلت کردن برای لیزر را دارید باید کاملا تمیز باشد و سپس اقدام به ژیلت نمایید. شیو کردن باعث ایجاد روزنه های بسیار ریز میکروسکوپی روی سطح پوست، درست همان جاییکه ساقه مو برداشته شده است، می شود. بنابراین امکان انتقال باکتری از سطح پوست به داخل روزنه ها و ایجاد فولیکولیت یا همان عفونت ریشه مو وجود دارد.
  5. قبل از لیزر، موها باید به خوبی ژیلت شوند و هیچ مویی روی سطح پوست باقی نماند و هیچ ناحیه ای جا انداخته نشود. (به جز نواحی خاصی که در نکات قبل لیزر توضیح داده شده است).  اگر در شیو کردن برخی نواحی (مثل گودی کمر و…) به مشکل برمیخورید از یک نفر دیگر کمک بگیرید .
  6. برای از بین بردن موها قبل از لیزر فقط ژیلت و شیو کردن مجاز است و حتی استفاده از کرم های موبر نیز مجاز نمی باشد.
  7. خانم ها می توانند شب قبل از لیزر ژیلت کنند، ولی به دلیل رشد سریع تر مو در آقایان، آنها بهتر است همان روزی که نوبت لیزر دارند اقدام به شیو کردن نواحی نمایند.
  8.  نهایت دقت را حین شیو کردن به کار ببرید زیرا هنگام لیزر سطح پوست نباید زخمی، ملتهب و خراشیده باشد.

چرا قبل از لیزر باید شیو کرد؟ و چرا درست ژیلت کردن می تواند در نتیجه لیزر تاثیرگذار باشد ؟

لیزر-2--اسکلپیون-مدیواستار-مونولیت-کلینیک-دلتا

در حقیقت انرژی لیزر توسط رنگدانه های داخل مو جذب میشود و با بالا بردن حرارت داخل فولیکول (ریشه مو) باعث سوختن و از بین رفتن ریشه مو میشود.

حالا اگر مویی درست شیو نشود و در سطح پوست باقی بماند دو اتفاق منفی ممکن است رخ دهد:

  1. انرژی لیزر بجای اینکه به ریشه برسد و آن را از بین ببرد، توسط موهای ژیلت نشده روی سطح پوست جذب میشود. این موها انرژی لیزر را  هدر داده و نتیجه لیزر را در آن ناحیه ضعیف میکند.
  2. موی شیو نشده باعث افزایش حرارت پوست در آن ناحیه میگردد و ریسک التهابات پوستی و نهایتا سوختگی را به همراه دارد.

برای همین است که قبل از لیزر نواحی بایستی درست ژیلت شوند تا علاوه بر تاثیر مستقیم بر نتیجه لیزر از التهابات و عوارضی مانند جوش های زیر پوستی نیز جلوگیری نماید.

 

شاید خواندن این مطالب هم برای شما جالب باشد:

 

 

این مطلب چقدر مفید بود؟
تعداد رای: 15 میانگین: 4.1
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.